Op ieder moment per app, telefoon of mail advies vragen aan een medisch deskundige: een dergelijke vorm van zorg op afstand klinkt veel Nederlanders aantrekkelijk in de oren. Bij de keuze uit een vergelijkbaar aanbod van verschillende zorgverzekeraars speelt het aanbieden van digitale zorg dan ook een steeds belangrijkere rol. Dit blijkt uit representatief onderzoek van Medicinfo onder 1.012 Nederlanders.
Uit het onderzoek komt naar voren dat vooral de zogeheten ‘Gezonde actie nemende twijfelaars’ in hoge mate interesse hebben in zorg op afstand diensten. Je zou hen kunnen omschrijven als de ‘early adaptors’, mensen die snel met nieuwe ontwikkelingen meegaan. Het zijn de relatief hoger opgeleide Nederlanders die zaken graag 24/7 online regelen, een goede gezondheid hebben maar bij gezondheidsklachten toch snel willen weten wat er aan de hand is.
Daarnaast blijkt uit de resultaten dat het aanbieden van zorg op afstand vooral bij jongere consumenten doorslaggevend is; bijna 40 procent is tussen de 18 en 34 jaar oud. Verder valt op dat veel fulltimers en ouders met jonge kinderen een zorgpakket zouden kiezen met de mogelijkheid voor digitale zorg.
Keuze zorgverzekeraar
Als voorbeeld kregen de respondenten twee vormen van zorg op afstand voorgelegd; een dienst waarbij je online een huisarts kan raadplegen en een dienst waarbij je de mogelijkheid hebt om telefonisch advies te vragen aan een medisch specialist.
Wanneer iemand open staat voor zorg op afstand, zoals de Gezonde actie nemende twijfelaar, geeft 48% aan dat het aanbieden van dergelijke diensten doorslaggevend is bij de keuze voor een zorgverzekeraar. De belangrijkste redenen waarom ze hiervoor zouden kiezen zijn:
- Gemakkelijk
Je kan alle dagen en avonden van de week, ook vanuit het buiteland, persoonlijk contact zoeken met een medisch deskundige via een appje of telefoontje.
- Het bespaart tijd
Wanneer je twijfelt over een bezoek aan de huisarts kan het veel tijd besparen als een medisch deskundige op afstand kan helpen.
- Laagdrempelige karakter
De drempel om een app te sturen of te bellen is laag, ook in het geval van zaken die lastig gevonden worden om te bespreken met de eigen huisarts.