Driekwart van de Nederlanders wil graag de eigen gezondheid digitaal monitoren als dit de vrijheid, zelfredzaamheid, behandeling en veiligheid verbetert. Dit blijkt uit nieuw gepubliceerde resultaten van onderzoek van Enable U - “De zorgsector door de bril van de patiënt” - onder 1.002 respondenten.
Er is volgens de respondenten ook een grote behoefte aan een gereguleerde omgeving met correcte adviezen waar consumenten zelfzorgadvies kunnen inwinnen. De meerderheid (54%) geeft aan voor het bezoek aan een huisarts zelf informatie te willen inwinnen via een app, zodat er in de spreekkamer direct spijkers met koppen geslagen kunnen worden.
Een groot deel van de consumenten verwacht dat langsgaan bij een huisarts in de toekomst niet meer nodig is. 52 procent van de respondenten staat open voor een videochat met een medische specialist, omdat deze manier van contact tijdwinst oplevert en kosten bespaart. Bijna de helft van de consumenten (46%) geeft aan in het geval van ziekte graag gebruik te maken van een app om informatie te delen met de huisarts zodat zij niet meer fysiek langs hoeven te komen.
Veilig delen data
Een ruime meerderheid van de Nederlandse patiënten ziet meerwaarde ziet in het gebruik van nieuwe innovaties, door eigen data op een veilige manier te delen, concludeert Frank Arts, directeur en oprichter van Enable U.
“Wearables, zelfzorgapps en videochat zijn slechts enkele voorbeelden van de impact die technologie kan hebben op de maatschappij. De verdere adoptie van Internet of Things, e-health en m-health zullen dit verder aanzwengelen. Er liggen tal van kansen om de zorg aan te sluiten op de behoefte van de patiënt. Een goede en veilige uitwisseling van digitale gegevens staat hierbij aan de basis.”
Overstap bij ondermaatse dienstverlening
In november 2017 stelde Enable-U
op basis van het onderzoek dat 40 procent van de Nederlanders hun zorgverzekeraar de rug toekeert als de digitale dienstverlening ondermaats is. In de voorgaande jaren woog de kwaliteit van digitale dienstverlening minder zwaar. Nog geen 20 procent van de respondenten geeft aan dat een slechte digitale dienstverlening, bijvoorbeeld bij het afsluiten van een verzekering of het indienen van een nota, in het verleden heeft geleid tot een overstap van zorgverzekeraar.
Ook in oktober bracht Enable-U enkele resultaten van het onderzoek naar buiten. Daaruit bleek dat 67 procent van de patiënten van ziekenhuizen het gevoel heeft dat onderlinge uitwisseling van informatie tussen zorgaanbieders niet goed verloopt. 58 procent heeft zelfs het gevoel dat er (medische) fouten worden gemaakt
als gevolg van een slechte informatie-uitwisseling. Verder zegt 60 procent van de patiënten dat de beleving van een behandeling onder druk komt te staan, als gevolg van de hoeveelheid partijen waar zij mee te maken krijgt – zoals diverse zorgverleners, zorgverzekeraars, instellingen.