Effectief samenwerken met startups

do 25 april 2019 - 10:13
happy creative team with computer in office
Innovatie
Blog

Op 2 april lanceerde Starthubs de Healthcare Innovation hub. Dé plek waar zorgaanbieders en start- of scale-ups elkaar vinden met vraagstukken en oplossingen rondom het thema personeelstekort in de zorg, zoals het terugdringen van verzuim en verhogen van arbeidsproductiviteit.

Als zorginstelling betaal je een bedrag om mee te doen, zet een vraagstuk uit en bedrijven pitchen hun slimme oplossingen. De winnaars maken kans op pilots en bij succes ga je opschalen. Dat klinkt simpel, maar in de praktijk blijkt samenwerken met startups heel wat voeten in de aarde te hebben.

Voor veel organisaties die al wat langer met innovatie bezig zijn, is deelname aan een startup accelerator-programma een logische vervolgstap. Je weet niet precies wat de oplossing is voor een uitdaging die je hebt, dus ga je buiten je organisatie en sector kijken. In de praktijk is dit echter ingewikkelder dan het lijkt, want samenwerken met een startup doe je niet even erbij.

Breng uitdaging goed in kaart

Ik ben ervan overtuigd dat veel oplossingen die we nodig hebben in de zorg, buiten deze sector te vinden zijn. Daarom is samenwerken met een organisatie als Starthubs heel interessant. Je hebt toegang tot een groot netwerk aan oplossingen. Hoe concreter jij als organisatie in staat bent om deze uitdaging te verwoorden, des te beter de kwaliteit van de innovatieve oplossingen zal zijn.

Wat is dé uitdaging van jouw organisatie op langere termijn? Een belangrijk aspect, want het uitdiepen van je uitdaging geeft je een goede of valse start. Zorg dat je hierbij alle stakeholders in kaart hebt gebracht en betrek hen bij de formulering van jullie uitdaging. Dat zorgt later weer voor draagvlak bij een pilot of als je wilt opschalen.

Starthubs helpt je bij het concretiseren van het vraagstuk, zodat de match met de start- of scale-up goed is. Via een dashboard krijg je een overzicht van de aanmeldingen en selecteer je als organisatie zelf met welke partijen je verder wilt.  

Verwachtingen managen

De meeste innovatieve oplossingen zijn niet kant en klaar. Ze moeten worden aangepast aan de betreffende doelgroep: vaak sluit het design niet aan, werkt de applicatie te ingewikkeld of is het prototype nog niet schaalbaar.

Mensen vinden in je organisatie die mee willen werken aan een pilot is niet moeilijk. Maar dat verandert als iedereen enthousiast is en aan de slag wil met het product, terwijl het nog niet klaar is voor gebruik. Een pijnlijke situatie, die je wilt voorkomen. Daarom is verwachtingsmanagement belangrijk. Niet om het enthousiasme op voorhand te remmen, maar om ervoor te zorgen dat men niet teleurgesteld raakt.

Het duurt even voordat je een kant-en-klaar product hebt en ermee aan de slag kunt. Bij de werving stuurt Starthubs daarom op startups met reeds bestaande oplossingen, die bijvoorbeeld al succesvol in andere sectoren zijn ingezet. De focus komt zo minder op ontwikkeling te liggen en meer op opschaling en integratie.

Investeren als launcing customer

Een grote valkuil bij het werken met start- en scale-ups is dat er vaak een investering nodig is om de innovatieve oplossing passend te maken en aan te laten sluiten op de wensen van de organisatie en de eindgebruiker. Een organisatie kan dan besluiten om hier als launching customer in te investeren, door bijvoorbeeld een percentage van de verkoop te nemen.

Anders dan bij incubator/accelerator programma’s die veelal werken met ‘early stage’ startups, staat bij Starthubs de vraag centraal en richten zij zich meer op de ervaren start- en scale-ups. De focus ligt meer op het versnellen van de innovatieve projecten van de organisatie in plaats van het opschalen van de start- en scale-ups.

Innovatieve oplossing opschalen

Het heeft geen zin om bezig te zijn met start- en scale-ups als je ‘in the end’ niet in staat bent om de innovatieve oplossing op te schalen. En laat dat nu een van de moeilijkste dingen zijn. We zijn er simpelweg niet goed in.

Daarom vraagt Starthubs organisaties om bestaande vraagstukken (zoals personeelstekorten) waar bijvoorbeeld al een projectplan met budget voor klaarligt, als uitgangspunt te nemen voor een challenge. Zo vergroot je de acceptatie en het draagvlak binnen je eigen organisatie.

Zorg ook dat je als organisatie van tevoren nadenkt over: wat als de pilot succesvol is, hoe vindt de innovatie dan onderdak binnen de organisatie? Leidt de innovatie tot een radicaal nieuwe dienstverlening of gaat het puur om een incrementele verbetering?

Meedoen aan Starthubs?

Starthubs is niet de enige ‘hub’ die zorgaanbieders en startups aan elkaar verbindt, maar wat ik zo goed vind aan dit initiatief, is dat je met een geringe investering kunt proeven aan het fenomeen startups. En de innovatie-vibe die daardoor in jouw organisatie ontstaat.

Deze acht zorgorganisaties doen al mee met de Healthcare Innovation hub: LUMC, UMC Utrecht, Erasmus MC, Philadelphia, Omring, Abrona, Noordwest Ziekenhuisgroep en Humanitas DHM. De ambitie is om de hub de komende jaren te laten groeien naar meer dan 50 organisaties.

In de komende periode blijf ik het initiatief Starthubs Healthcare Innovation Hub volgen en houd ik u op de hoogte over de voortgang én het resultaat!