Een drietal gamechangers zal de digitale transformatie in de GGZ gaan versnellen, stelt het ING Economisch Bureau op basis van eigen onderzoek. Het gaat hierbij om de eis van hogere effectiviteit tegen lagere kosten, de emancipatie van de klant en de toenemende digitalisering van de samenleving.
Tot de essentiele onderdelen van de digitalisering van bedrijfsvoering en klantbenadering behoren volgens ING een volwaardige digitale klantbenaderin zoals volledige vermenging van e-health-toepassingen en face-to-face zorg, openbare online patiëntplatformen die drempels moeten verlagen en ICT-systemen die naast registratie ook zijn gericht op hergebruik van zorg- en klantgegevens om via data-analyse de zorg te verbeteren.ING stelt dat GGZ-aanbieders die de digitale kansen pakken ‘de winnaars van morgen zijn’. Radicale stappen vooruit zijn vooral noodzakelijk in de behandelketen, de organisatiecultuur en het verdienmodel.
Omvangrijke kostenpost
Psychische klachen vormen een omvangrijke kostenpost voor de maatschappij. In 2015 kwamen de GGZ-uitgaven in Nederland op 6,5 miljard euro uit. Een ruime verdubbeling ten opzichte van het niveau van 2001. De totale maatschappelijke kosten van verminderde geestelijke gezondheid zijn voor Nederland echter veel hoger. Volgens de OESO bedragen deze jaarlijks zo’n 22 miljard euro of ruim 3 procent van ons nationaal inkomen.Jaarlijks staan ongeveer 800.000 mensen onder behandeling van een GGZ-hulpverlener. Nederland kende in 2012 van alle Europese landen de hoogste GGZ-kosten per inwoner. Het verschil in uitgaven met andere landen is tussen 2003 en 2012 sterk toegenomen. Veel patiënten verblijven relatief lang in een instelling. Sinds 2012 hebben GGZ-aanbieders hun beddencapaciteit afgebouwd, maar het kostenverschil met het buitenland is nog niet weggewerkt.
In lijn met andere landen sturen overheid en zorgverzekeraars in Nederland de sector in de richting van een effectievere zorgverlening die meer onderdeel is van zorg en gemeenschap, de zorg op de individuele patiënt toespitst en de patiënt zoveel mogelijk ondersteunt in zijn dagelijkse leven.