NHS: AI beter geschikt voor diagnoses dan artsen

vr 15 september 2017 - 07:52
Nieuws

Computers zullen met behulp van kunstmatige intelligentie (AI) binnen enkele jaren betere diagnoses kunnen stellen dan artsen nu kunnen doen. Dat stelt althans professor en sir Bruce Keogh, medisch directeur van de Britse gezondheidsorganisatie NHS in een interview met The Guardian.

Volgens Keogh zijn computers binnenkort in staat om bijvoorbeeld röntgenfoto’s  en monsters van bloed en weefsel te kunnen analyseren die kunnen wijzen op ernstige ziekten zoals kanker. Om die reden is de NHS voornemens een groter deel van zijn budget van 120 miljard Britse pond te reserveren voor AI, dat in staat moet zijn om de steeds groter wordende hoeveeldheid aan medische data kunnen verwerken.

Keogh stelt dat AI in sommige gevallen betere resultaten heeft laten zien dan bij artsen. AI zou op termijn zelfs kunnen dienen als alternatief voor histopathologie., de (meestal microscopische) studie van ziekteprocessen in weefsels. Het woord wordt ook wel gebruikt voor het resultaat van de beoordeling van dergelijke weefselmonster door een patholoog-anatoom.

Ook Steven Simons, chief executive bij de NHS, toont zich voorstander van het gebruik van AI. AI kan volgens hem leiden tot ‘grote veranderingen’ binnen de radiologie en pathologie. Momenteel moeten specialisten binnen deze domeinen zich door grote hoeveelheden data heen worstelen en kan AI niet alleen helpen dit proces te versnellen, maar ook om voorspellingen te kunnen doen over de ontwikkeling van bepaalde ziektebeelden zoals autisme en Alzheimer.

Begin dit jaar begon de NHS al met proeven met een medische AI-app ter vervanging van de NHS 111, een noodnummer waar patiënten buiten levensgevaar terecht kunnen voor medisch advies. De app werkt op basis van door patiënten ingevoerde data en vervolgens wordt berekend of de patiënt in aanmerking komt voor acute hulp of niet.

Elk belletje naar de NHS kost de organisatie gemiddeld tussen de 12 en 16 Britse pond en het systeem werkt niet vlekkeloos. Zo blijkt het ziekteverzuim onder personeel hoog, worden veel telefoongesprekken niet afgemaakt of moeten patiënten te lang wachten op advies.