Start-up Milo Sensors presenteerde tijdens evenement CES een nieuwe wearable: Proof. Armband Proof meet het alcoholpercentage in het zweet van de drager. Een gekoppelde applicatie geeft een alert wanneer een grens overschreden wordt.
Het CES event in Las Vegas is ieder jaar een plek voor start-ups om hun nieuwste producten te tonen aan het publiek. Zo ook Milo Sensors, dat debuteerde met wearable Proof. Proof is een armband waarmee dragers hun bloedalcoholgehalte in de gaten kunnen houden. Zo kunnen zij op discrete wijze zorgen dat zij hun grenzen niet overschrijden.Constante meting met een armband
De armband werkt met een verwisselbaar element wat het alcoholpercentage in het zweet van de gebruiker meet, aan de hand van moleculen. Dit element werkt twaalf uur lang, maar moet daarna vervangen worden. Proof meet gedurende deze twaalf uur, of tot de armband af wordt gedaan, constant het bloedalcoholgehalte van gebruikers. Dit zorgt ervoor dat een alert op het juiste moment komt, en niet, zoals met een blaastest, wanneer het eigenlijk al te laat is.Discreet in een applicatie
De corresponderende app van Proof toont het huidige bloedalcoholgehalte, met een grafiek die inzichtelijk maakt hoeveel dit promillage gestegen is in de laatste uren. Ook vindt de gebruiker hier hoe lang het nog duurt voordat hij of zij weer nuchter is en hoe laat dit gebeurt.De applicatie maakt het ook mogelijk voor een avondje uit verschillende alarmen te zetten. Deze alarmen geven een seintje wanneer het ingestelde alcoholgehalte is bereikt.
Tijdens een avondje uit is het ook mogelijk meerdere Proof-armbanden aan de applicatie te koppelen. Zo kan iedereen zien wie nog naar huis mag rijden, en voor wie een taxi klaar moet staan. De makers van Proof willen het controleren van alcoholpromillages meer discreet maken, en hiermee de drempel verlagen. Een blaastest uit een tas halen komt immers met een grotere sociale drempel dan een applicatie bekijken.
In de toekomst wil Milo Sensors Proof’s technologie ook voor andere doeleinden inzetten. Zo zou de band ook cafeïne of melkzuur bij kunnen houden. De band komt in 2017 op de markt, na een onderzoeksperiode van bijna twee jaar.
Kom samen met collega's voor meer inspirerende innovaties naar de ICT&health Experience op 26 januari.