Het Internet of Things heeft bij consumenten en zakelijke gebruikers via een groeiend aantal applicaties slimme sensoren van waarde voorzien. Volgens een nieuw rapport van Frost & Sullivan zal de waarde van de markt voor slimme sensoren in 2019 een slordige 162 miljard dollar waard zijn, waarbij industriële toepassingen en smart cities de leiding zullen nemen. Ook e-health draagt zijn steentje bij.
Maar daar is de afgelopen tijd verandering in gekomen. Door de vooruitgang op het gebied van micro-elektronica, telecommunicatie, data analyse en productietechnieken zijn nieuwe mogelijkheden geopend voor het gebruik van slimme sensoren in de digitale gezondheidszorg. Momenteel vindt een revolutie plaats op het gebied van draagdbare medische devices waarin grote namen als Google, Apple en Samsung naar voren komen. Maar ook startups mengen zich in de strijd.
Beter geïnformeerd
Kortom, het gebruik ervan is allesbehalve vanzelfsprekend. In dat opzicht valt er veel te zeggen voor geautomatiseerde, slimme sensoren die worden verwerkt in ‘persoonlijke’ devices die met elkaar in verbinding staan. Deze devices wisselen routinematig data uit, op basis waarvan patronen worden geanalyseerd. Vervolgens kunnen aanbevelingen worden gedaan op het gebied van lifestyle of healtcare. Ook kunnen medische professionals worden ingeschakeld in geval van nood.
Efficiënter bezoek
Met andere woorden, door het gebruik van slimme sensoren krijgen huisartsen de beschikking over grote hoeveelheden data die ervoor zorgen dat de huisarts beter geïnformeerd beslissingen kan nemen. De uitdaging is hierbij wel dat huisartsen in staat moeten zijn om te werken met vaak complexe technologische oplossingen die dit mogelijk maken.
Dat betekent onder meer dat de gezondheidszorg nauwer moet gaan samenwerken met de technologiesector om oplossingen te ontwikkelen en te begrijpen, terwijl er eveneens oog moet blijven voor complexe zorgsystemen en, uiteraard, de patiënt.
Bouwen aan awareness
Daar wordt al werk van gemaakt, getuige bijvoorbeeld de 10 miljoen dollar die de home awareness start-up Notion ontving tijdens een recente investeringsronde. Notion stelt zich ten doel de gebruiksvriendelijkheid van smart home-oplossingen te verhogen en de kosten ervan te verlagen waarmee de adoptie ervan moet stijgen.
Het bedrijf biedt een eenvoudig te installeren pakket van sensoren verpakt in één apparaat. Elke sensor is identiek en multifunctioneel, wat betekent dat huiseigenaren deze op verschillende plekken in huis kunnen plaatsen, afhankelijk van wat zij willen controleren. De oplossing werkt met push-notificaties waarvan er bij Notion inmiddels meer dan vier miljoen zijn verzonden.
Slimme kleding
Een sprekend voorbeeld hiervan is de samenwerking die Google in mei van dit jaar sloot met kledingmerk Levi’s. Binnen Project Jacquard slaan beide partijen de handen ineen voor de ontwikkeling van een slimme spijkerjas, voorzien van tags die sensoren verbinden met een smartphone en over een ledlampje voor notificaties beschikt.
Volgens marktanalysebureau Tractica zullen smart clothing en lichaamssensoren de komende jaren een flinke groei doormaken. Werden er in 2015 nog 986.000 slimme kledingstukken verscheept, in 2021 zullen dit er naar verwachting 24,8 miljoen zijn. Over die gemeten periode zal het aantal verscheepte lichaamssensoren toenemen van 2,7 miljoen naar 68 miljoen.