In Nederland zijn er maar liefst één miljoen hartpatiënten. Mensen met klachten als hartfalen, hartritmestoornissen of cardiovasculaire problemen zijn continu in onzekerheid. Met HartWacht, een e-healthprogramma, zal die onzekerheid een stuk afnemen. Zeker nu blijkt, dat vijf zorgverzekeraars het belang hiervan inzien en de kosten voor dit E-healthprogramma gaan vergoeden.
Zorgkosten omlaag
Met HartWacht kunnen patiënten thuis middels een apparaat en hun smartphone thuis het hartritme en de bloeddruk meten en dit vervolgens delen met hun cardioloog. Deze kan dan op afstand medicatie voorschrijven of advies verstrekken. Hierdoor hoeven patiënten minder vaak op controle te komen of een bezoek aan de spoedeisende hulp brengen, waardoor de zorgkosten flink omlaag kunnen, iets wat voor verzekeraars natuurlijk ook goed nieuws is.Zilveren Kruis vergoedde HartWacht al voor patiënten onder behandeling bij één van de tien hartklinieken van Cardiologie Centra Nederland (CCN). De vier verzekeraars VGZ, DSW, ONVZ en De Friesland worden daar nu aan toegevoegd. Cecile Goldman, directeur van CCN geeft aan dat met Menzis, CZ en een aantal ziekenhuizen nog gesprekken gaande zijn om ook aan dit lijstje te worden toegevoegd.
Bestuursvoorzitter Jean-Paul van Haarlem van ONVZ Zorgverzekeraar laat weten enthousiast te zijn over deze ontwikkeling. "Zorg wordt door deze innovatie meer afgestemd op de persoonlijke situatie van de patiënt. Doordat belangrijke zaken nu op afstand in de gaten kunnen worden gehouden, hoeven patiënten veel minder vaak heen en weer naar het ziekenhuis. Dat is een belangrijke stap voor hartpatiënten."
Meer onderzoek nodig
In januari werd bij minister Schippers gepleit voor meer investeringen in e-health, zodat de goedkoper kan worden, toegankelijker én de patiënt centraal gesteld wordt. Maar Niels Chavannes, hoogleraar e-health van het Leids Universitair Medisch Centrum vraagt zich af of dat echt zo is. "Niet van alle toepassingen is bewezen dat ze echt iets toevoegen aan de zorgverlening. Er zijn ook plannen die niet haalbaar blijken, of toepassingen die patiënten en zorgverleners onhandig vinden en dus links laten liggen."Ook Laura Visser, bedrijfskundige aan de Radboud Universiteit die op dit onderwerp deze maand promoveert, zet vraagtekens bij de kracht van e-health. "Wat ik vooral merkte was de schroom bij mensen. Ze willen niet als zeur of aansteller overkomen en vragen daarom niet om hulp. Ik mij voorstellen dat dit ook gebeurt bij hartpatiënten. Stel je hebt klachten, ga je dan de hele tijd je cardioloog 'lastigvallen'?"
Toch zijn er ook steeds meer positieve geluiden te horen, van bijvoorbeeld Wouter van Solinge, ambassadeur e-health & Big Data in het UMC Utrecht. Hij is overtuigd van de digitale evolutie in de zorg. "Het is een manier van zorg verlenen die bij ons en bij de moderne tijd past."