Tijdens de Awards Night van de ProjectB Challenge van 19 juni 2015 is het studententeam van Hogeschool Utrecht als winnaar uit de bus gekomen.
De groep van zes Utrechtse informaticastudenten hebben de award ontvangen voor de ontwikkeling van een autisten app. Met deze applicatie zijn autistische studenten in staat makkelijker en op een structurele manier afspraken te maken met vrienden. De app krijgt de naam Kornuit. Dit is de uitkomst van een wedstrijd die een half jaar geleden is gestart.Tijdens deze ProjectB Challenge hebben vijf studententeams van vier hogescholen gestreden om de prijs voor het beste initiatief om een effectief en innovatief hulpmiddel te ontwikkelen voor mensen met een beperking. De wedstrijd is bedoeld voor derde- en vierdejaars informatica-studenten. Onder aanwezigheid van Jaap Theil, hoofd ICT Office van het Ministerie van Onderwijs en Cultuur, is de award uitgereikt door Menno van Doorn, directeur van het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie, in het leerhotel Het Klooster in Amersfoort. ProjectB is een initiatief van IT-dienstverlener Sogeti in samenwerking met mediapartner Tweakers en de hogescholen Avans in ‘s Hertogenbosch, Fontys Eindhoven, Hogeschool Utrecht en Windesheim in Zwolle.
Kornuit is een applicatie waarmee je makkelijker verbinding kan maken met Facebook en andere sociale media platform. De vriendenlijst wordt eenvoudig overgezet naar Kornuit. Algoritmes in de app maken een analyse van de vriendenlijst. Op basis van deze analyse doet Kornuit op gezette tijden suggesties voor het maken van afspraken met vrienden die bijvoorbeeld dezelfde dingen leuk vinden als de autist. Als je kiest voor een suggestie kan je vervolgens heel eenvoudig een afspraak maken met deze vriend, of deze afspraak gelijk in Google Calendar zetten. Dit driestappenplan wordt op een hele heldere manier weergegeven en is makkelijk in gebruik. “Kornuit moet een maatje zijn voor jonge autisten. Als de uitrol van deze autisten app goed verloopt, willen we de app ook in het buitenland lanceren. Kornuit is nu zowel in het Nederlands als het Engels beschikbaar,” vertelt Cindy Jong, teamleider van het winnende studententeam van de Hogeschool Utrecht.
Alle leden van het winnende team ontvangen een Apple Watch.
Proces ProjectB Challenge
In de eerste fase van het project konden de studententeams van zo’n vier tot zes leden zich inschrijven met hun ideeën. Een jury beoordeelde de voorstellen en de beste vijf teams zijn doorgegaan naar de tweede fase. In deze periode hebben deze teams hun ideeën uitgewerkt tot een prototype of werkende dienst. Ieder team werd begeleid door een coach van Sogeti. Zo werd een virtual reality bril ontwikkeld die de ervaring geeft van het ‘buiten zijn’ voor bedlegerige mensen. Team twee kwam met een game die het analytisch vermogen traint voor mensen die moeilijk met stress of andere emoties kunnen omgaan. Het derde studententeam bedacht een bril waarmee doven en slechthorenden zich beter door het verkeer kunnen bewegen.
De jury bestaat uit Loes Bierma van het Nederlands Patiënten en Consumenten Platform, Erik Spin van de Nederlandse Orde Voor Uitvinders en Menno van Doorn, directeur van het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie (VINT).
“ProjectB Challenge is letterlijk en figuurlijk een hulpmiddel voor iedere betrokken partij. We helpen mensen met een beperking de kwaliteit van hun leven verder te verbeteren. Studenten leren hoe hun IT-kennis op een zinvolle manier in de praktijk te brengen. En voor hogescholen is het een prima aanvulling op het curriculum en een bijdrage aan hun maatschappelijke verantwoordelijkheid,” zegt René Speelman, Manager Duurzaam Ondernemen van Sogeti.