Medical Cyberworlds, een spin-off van de University of Wisconsin-Madison, heeft een oplossing bedacht waarbij medische studenten via virtual reality worden getraind in het brengen van slecht nieuws. Bij een studie, uitgevoerd in samenwerking met de University of Michigan, bleek dat de technologie in staat bleek effectieve en empathische communicatiemethoden te kunnen leren aan de studenten.
De oplossing genaamd MPathic VR biedt artsen de mogelijkheid om in een virtuele omgeving verbale en non-verbale uitingen van patiënten te interpreteren en hier vervolgens de beste communicatiestrategie voor de formuleren.De MPathic VR-karakters zijn dusdanig ontworpen dat zij gedurende het gesprek gezichtsuitdrukkingen, sociale conventies en emoties kunnen tonen die synchroon lopen aan de aard van het gesprek. Tegelijkertijd leest MPathic VR de lichaamstaal en emoties van de arts om de conversatie een zo realistisch mogelijk karakter te geven.
Integrale VR-communicatietool
De deelnemers aan het onderzoek stelden dat MPathic VR hen hielp om betere communicatievaardigheden te ontwikkelen en dat zij meer zelfvertrouwen genoten tijdens de slecht nieuws-gesprekken met patiënten of naasten. MPathic VR kan tevens worden ingezet om artsen te trainen op gesprekken met bijvoorbeeld collega’s die problemen op werk ervaren of bij het oplossen van onenigheid tussen familieleden onderling aangaande de zorg van een familielid.Volgens Medical Cyberworlds biedt MPathic VR een goed alternatief voor de huidige methoden waarin soms onder hoge druk en binnen kort tijdsbestek gesprekken moeten worden gevoerd die soms zeer ingrijpende gevolgen hebben voor patiënten en naasten. Medical Cyberworlds schat dat door slechte communicatie tussen arts en patiënt jaarlijks 210.000 tot 440.000 levens verloren gaan.