Disruptie is geen nieuw fenomeen meer. Het is inmiddels zelfs verworden tot een containerbegrip. Wat disruptieve innovatie kenmerkt is het lef dat organisaties durven te nemen om eens alles ter discussie te stellen. Dit door het perspectief aan te nemen van iemand die niet uit de sector komt. Hoe zou de dienst of het product er uit zien als ik alles overnieuw kon doen? Welke klantwaarde en -beleving zou ik bieden wanneer ik de grootste concurrent van mijn eigen organisatie wil worden?
Pas wanneer je dergelijke grote vragen durft te stellen, kun je grote innovatiestappen maken. En durf je deze stappen te maken, dan pas ga je met disruptieve innovatie in de praktijk voorbij aan de hype, schrijft Wouter Wolters (Buro Wisselstroom) in dit tweede deel van zijn blogreeks (lees
hier deel 1).
Maar hoe dan?
We kunnen in de zorg veel leren van hoe disruptieve innovatie aangepakt wordt door start-ups en grote spelers in het bedrijfsleven. Bijvoorbeeld door te kijken naar de manier waarop hun dienstverlening organiseren, hoe zij hun eigen werkprocessen daarnaar vormen en daarmee zich flexibeler kunnen aanpassen aan klantbehoeften en ontwikkelingen in de maatschappij. De hamvraag is dan natuurlijk: “hoe kunnen we in de zorg profiteren van de methoden die in het bedrijfsleven worden ingezet om disruptief te innoveren?” Gerichte innovatie start niet bij technologie maar altijd bij onderzoek naar waar het het meest loont om te innoveren. Een goed startpunt is nagaan waar de grootste pijn zit van je cliënten of patiënten. Het maken van een klantreis of service blue print zijn goede methoden om dit te doen.
No pain, no gain
Om eerst op hoofdlijnen een indruk te krijgen van waar de grootste pijn zit, is onderstaande pijnpunten-model van Rachel Botsman zeer bruikbaar. Op basis van jarenlang onderzoek toont ze met het model vijf pijnpunten die de meeste aanleiding gaven voor disruptieve innovatie. Met het model ga je na welke veelvoorkomende aanleidingen voor innovatie ook op jouw organisatie van toepassing zijn. Vervolgens kijk je of je dit kunt omkeren door het tegenovergestelde te doen.
[caption id="attachment_29861" align="alignnone" width="640"]
het pijnpuntenmodel van Rachel Botsman.[/caption]
In deze vijfdelige blogserie gaan we in elke blog in op een van de pijnpunten uit het model. In deze tweede blog richten we ons op het pijnpunt verspilling.
Verspilling
Verspilling van tijd, middelen en capaciteiten is tevens een veelvoorkomend pijnpunt. Denk bijvoorbeeld aan medische apparaten die 40 procent van de tijd ongebruikt worden. Cohealo benut dit onbenut potentieel door deze medische apparaten beschikbaar te maken voor andere ziekenhuizen. Door op deze manier te makelen en schakelen is het voor ziekenhuizen niet meer nodig om elk apparaat zelf aan te schaffen.
Daarnaast verdienen ziekenhuizen die het betreffende apparaat wel aanschaffen hun investering eerder terug. Thuisarts.nl is een
Nederlands voorbeeld van disruptie gericht op verspilling. De site biedt op toegankelijke wijze medische informatie die gevalideerd is door het Nederlands Huisartsen Genootschap en wordt door huisartsen gebruikt bij voorlichting van patiënten voor, tijdens en na consulten. De site heeft maandelijks ruim 1,6 miljoen unieke bezoekers. Uit onderzoek blijkt dat dit inmiddels zorgt voor een maandelijkse afname van 675.000 huisartsconsulten!
Koppeling via Oopoeh
Ook succesvol is het Nederlandse
oopoeh.nl. Dit platform koppelt werkende mensen met een huisdier aan eenzame ouderen. Ouderen geven aan het gezelschap van een huisdier zeer te waarderen, zonder de volledige zorg erover te hebben. Ook draagt het oppassen bij aan vitaliteit en sociaal contact (met zowel huisdiereigenaren als mensen uit die buurt die ook een huisdier uitlaten). Tot slot geven veel ouderen aan het fijn te vinden om iets te kunnen betekenen voor de maatschappij. Met een klein beetje hulp organiseren ouderen zo op onderdelen dezelfde waarde zonder het ouderenzorg te noemen.
Sessie tijdens openingsmanifestatie
Durf je het aan om eens alles ter discussie te stellen? ICT&Health
organiseert 21 januari a.s. de openingsmanifestatie van de e-healthweek 2019. Tijdens de manifestatie verzorgt Buro Wisselstroom een
exclusieve sessie voor maximaal 12 duo’s van een manager/ bestuurder en een inhoudsdeskundige van middelgrote tot grote zorgorganisaties. Na een korte inspiratiesessie ga je onder begeleiding aan de slag door disruptieve innovatie toe te passen op een van je zorgpaden of behandelingen en een bijbehorend pijnpunt. In korte tijd ontwikkel je gezamenlijk de contouren van een mogelijk disruptief concept. Hierna presenteert ieder duo zijn/ haar concept. Meld je binnenkort aan voor deze sessie want het aantal plekken is zeer beperkt. Aanmelding
voor de openingsmanifestatie is een vereiste.
Win een disrupt your own business-workshop t.w.v. €8000,-
Tijdens de plenaire afsluiting van de openingsmanifestatie roepen we de winnaar uit. Het duo met het beste pijnpunt en disruptieve concept wint een vervolgtraject bestaande uit een korte pijnpuntanalyse, inspiratiesessie op maat (gericht op het betreffende pijnpunt) en een Disrupt Your Own Business-workshop (t.w.v. €8000,-). Hierin ontwikkelen we gezamenlijk een disruptief concept op het pijnpunt. ICT&Health volgt de winnende organisatie, het traject en de uitkomsten door er aandacht aan te besteden in haar magazine en door het ontwikkelde concept te laten presenteren tijdens de ICT&Health international conference in juni 2019.
Volgende week donderdag kunt u de volgende blog lezen.
Wouter Wolters is een ervaren strateeg, spreker en auteur en is oprichter van Buro Wisselstroom, adviesbureau voor de menselijke kant van digitale zorginnovatie.