Het gebaande pad volgen?

do 26 augustus 2021
Het gebaande pad volgen?
Innovatie
Premium

IJsberend en nagelbijtend staren de managers van een zorgorganisatie naar het voorstel dat op de tafel ligt. Het betreft een offerte voor een éénmalig innovatietraject. Het voorstel is van een gerenommeerd bureau dat internationaal actief is. De offerte is zodanig doorspekt met Engelstalige management-terminologie en de bedragen zodanig astronomisch, dat het wel énorm goed moet zijn.

Maar wat er afgeleverd zal worden, is nog helemaal onduidelijk. En zal de opgeleverde oplossing nog relevant zijn bij voltooiing? De technologie gaat immers razendsnel, zonder kristallen bol kan de toekomst niet exact voorspeld worden. Maar wat wél al voorspeld kan worden, is dat er altijd een nóg nieuwere of nóg betere versie in de pijplijn zit. Moeten we dan steeds wachten of uitstellen?

Bovendien is het speelveld van innovatie heden veel breder dan puur op product- of service- niveau. Het strekt zich uit over verschillende technologieën, businessmodellen en de meest diverse sectoren. Hebben de experts van het bureau wel creatief zicht op wat er zich strikt buiten het traditionele speelveld bevindt?

En wat gebeurt er als de taak van de experts erop zit? Wordt de zorgorganisatie dan aan haar lot overgelaten? Is het resultaat van het traject een lang leven beschoren? Zonder te twijfelen aan de expertise van het gerenommeerde bureau, heerst er grote twijfel aan het proces van zo'n éénmalig, meer traditioneel innovatietraject. 

Managementcrisis

Dit veroorzaakt een crisis bij het management die snel overwonnen moet worden. De drang om te kiezen voor een duur en voornaam bureau is groot, want achteraf kan je dan minder snel iets verweten worden. Dit wordt versterkt door het feit dat veel mensen vast zitten aan bepaalde gewoontes of tradities.

Gelukkig zijn er altijd enkele managers die het aandurven om zulke innovatietrajecten tegen het hedendaagse licht te houden. Innovatie is in eerste instantie een continue oefening die nooit 'af' is. Ten tweede is het speelveld tegenwoordig vierdimensionaal, waar inspiratie gehaald moet worden uit andere sectoren, zowel op het vlak van nieuwe technologie als businessmodellen.

Een voorbeeld? De toenemende inspanningen die supermarkten leveren om een deeltje van de gezondheidsmarkt in te nemen (zie ook de column van Geert-Jan van Hal, pg 83, red.) Zo opende Walgreens recent 29 full-service eerstelijns praktijken in haar vestigingen en huurde Dollar General een ‘Chief Medical Officer’ in. Zij baseren zich op de vragen van burgers om gezondheidszorg aan te bieden op een manier en locatie die voor hen het meeste gemak biedt. En dankzij nieuwe en betaalbare technologie, alsook het aanboren van andere inkomstenbronnen wordt het mogelijk om zulke dienstverlening daadwerkelijk te organiseren op een kwaliteitsvolle manier.

Nieuwe omstandigheden vereisen nu eenmaal een nieuwe aanpak. De keuze voor een éénmalig innovatietraject is eentje waar je niets fout mee doet, maar waarvan de kans klein is dat ze op middellange en lange termijn het verschil zal maken. 

Ander pad kiezen

Slimme managers beseffen dat ze moeten kiezen voor een ander pad: dat van continue innovatie met een breed vizier. Zij zetten in op een cyclus van opeenvolgende transformaties die de beste resultaten waarborgen op middellange en lange termijn. Hun doel is het blijvend creëren van voordelen met bijzondere aandacht voor de emoties en ervaringen die ze opwekken bij de gebruikers.

Lezers die hieromtrent even willen sparren, mogen me zeker contacteren via de QR-code in het cv rechtsonder.. Bij de selectie van jonge bedrijven of initiatieven zetten we in deze editie ons vizier al wat breder.

Door een gekleurde virtuele bril zien 

Warby Parker kan je beschouwen als de Amerikaanse versie van Pearle opticiens. Onlangs onthulde Warby Parker een virtuele dienst voor het vernieuwen van voorschriften, waarvan het hoopt dat het de ogen van nog meer klanten zal openen (ha!).

De vernieuwde service wordt geleverd met een nieuwe app genaamd Virtual Vision Test, die werkt voor dragers van zowel brilmonturen als contactlenzen op sterkte. De app biedt een thuis-zicht-test die vergelijkbaar is met wat u bij een oogarts krijgt. Via deze weg wordt een vernieuwd voorschrift afgeleverd dat u kan gebruiken om een bril of contactlenzen te kopen.

Kijk mama, zonder WACHTwoord!  

Medewerkers die hun wachtwoorden vergeten, onderling omwisselen, steeds moeten wijzigen om veiligheidsredenen ... wat een gedoe. Transmit security biedt een oplossing via een authenticatie-ervaring die een baanbrekende mobiele biometrische authenticator omvat.

Hun identiteitsplatform is code-arm, gecentraliseerd en bevrijdt organisaties van gevreesde identiteitssilo's. Het product is flexibel, naadloos en veilig. Een oplossing die bewezen heeft alle vormen van persoonsverwisseling te verminderen en bedrijven aanzienlijke kosten te besparen.

De naald in de hooiberg  

OM1 biedt oplossingen voor gezondheidstechnologie die gericht zijn op real world resultaten voor chronische aandoeningen. Het bedrijf werkt samen met zorgverleners, medische instanties, betalers en fabrikanten om gegevens uit het dagelijkse leven te gebruiken voor het bevorderen van medisch onderzoek, het evalueren van gezondheidsresultaten, het verkrijgen van wettelijke goedkeuringen en het personaliseren van behandelingen op het gebied van chronische ziekten, zoals dermatologie, reumatologie, cardiologie, gastro-enterologie, ademhalingsziekten, neurowetenschappen en gedragsgerelateerde gezondheid. Naast deze inspanningen ontwikkelt OM1 kunstmatige intelligentie (AI)-modellen en oplossingen voor het vinden van patiënten en het voorspellen van resultaten.

Een smartphone op de wond leggen

Swift Medical biedt een AI-gebaseerd, digitaal wondzorgplatform aan waarmee elke patiënt of clinicus met zijn mobiele telefoon een zeer nauwkeurige foto van zijn wond kan maken, zelfstandig de wondafmetingen en klinische kenmerken kan bepalen, virtuele wondzorgconsulten mogelijk maakt en real-time voorspellende inzichten biedt om verbeterde preventieve en gepersonaliseerde zorg te stimuleren.

Een luisterend oor  

Aiva is het spraakplatform voor betere zorg. Ze zetten spraakassistenten (zoals Amazon Alexa) in om de tevredenheid van zowel zorgverleners als patiënten te verhogen. Patiënten die Aiva gebruiken, genieten van meer entertainment-opties, betere controle over hun omgeving en directe tweerichtingscommunicatie met hun zorgteam. Verpleegkundigen gebruiken Aiva om verzoeken te triëren, in nauwer contact te blijven met patiënten en eenvoudiger te communiceren met ander personeel. Aiva helpt zorgverleners om méér uit hun bestaande infrastructuur te halen door systemen op gebieden als klinische communicatie, platformen voor patiënt-ervaringen, elektronische patiëntendossiers, gebouwbeheer en IoT van spraak te voorzien.

spreken is goud, zwijgen is zilver

Een diagnose scherper stellen op basis van je stem, kan dat? Het lijkt er sterk op, want Kintsugi ontwikkelde een nieuwe spraak biomarker-infrastructuur om klinische depressie en angst te scoren op basis van 20-seconden van vrije spraak.

Identificeer, trieer en zorg voor geestelijke gezondheid in real-time. Een API-eerst platform voor betalers, leveranciers en gezondheidssystemen. Ze zijn geïntegreerd in 's werelds meest innovatieve zakelijke callcenters, telegezondheids-platformen en apps voor het monitoren van patiënten op afstand.

Grenzeloze zorg  

PatientSupportR heeft recent zijn ‘Europese verhuisdienst’ voorgesteld. Kern van hun oplossing is een sterk beveiligde smart stick met ‘conversiesoftware’. Die zet het medisch dossier om van het ene bestandsformaat naar het andere, waardoor een medisch dossier uit land A 100 procent bruikbaar wordt in land B. Doordat huisartsen internationale coderingsstandaarden gebruiken, kan quasi alle informatie worden omgezet. Op het moment van schrijven van dit artikel is hun oplossing enkel functioneel tussen Nederland en België, maar andere landen worden in sneltempo toegevoegd.

Het platform kan u 24/7 ontvangen

MyCarePlan van Qure4u is het holistische platform voor patiëntbetrokkenheid en virtuele zorg dat klaar staat om aan alle behoeften van patiënten te voldoen door hen te voorzien van een Digital Health Key. Eenvoudige en gemakkelijke toegang tot zorg, van het zelf plannen van patiënten tot het op afstand monitoren van patiënten met integratie van medische toestellen en alles daar tussenin.

Een compleet digitaal gezondheidsplatform dat patiënten en zorgverleners een EPD-ingebed ecosysteem biedt ter ondersteuning van het gehele traject van de patiënt. Ze faciliteren deze diensten via een reeks services, zoals: Remote check-in, Virtual Waiting Room, Digital Health Key, Qure4u DriveUp, het delen van gegevens, telehealth, pre- en post-procedure voorbereiding, patiëntbewaking op afstand, beveiligde communicatie en zorgplan-functies.

Een zorgjob is ook topsport  

Zone 7 heeft een AI-oplossing die verschillende gegevenssets analyseert, patronen blootlegt en proactieve aanbevelingen doet om de prestaties te verbeteren, het risico op burn-out te detecteren én blessures te beperken. Het platform, dat niet afhankelijk is van apparatuur, heeft al een uitgebreide klantenportefeuille in de professionele sport ontwikkeld en wordt nu onder andere gebruikt door organisaties in de EPL, MLS, NFL, La Liga, Serie A, PRO14, Premiership Rugby en andere competities. De technologie wordt ook actief toegepast in ziekenhuizen voor het beheer van het zorgpersoneel.