De geestelijke gezondheidszorg (ggz) in Nederland staat voor een grote transformatie. Lange wachttijden, overvolle behandeltrajecten en stijgende kosten maken het zoeken naar innovatieve oplossingen noodzakelijk. Thubble, een moderne ggz-instelling en onderdeel van Dimence Groep, wil met haar on-demand behandelmodel een concrete aanpak bieden om de ggz van binnenuit te vernieuwen. Het model - door Thubble-oprichtster Fennie Wiepkema losjes geïnspireerd op het Improving Access to Psychological Therapies (IAPT-)model uit het VK - combineert waardegedreven zorg met technologische innovatie. Niet met het doel op zich om technologie onderdeel te maken van een behandeling, maar om op schaal impact te maken. Door de cliënt centraal te stellen en te werken met korte doelgerichte behandelblokken, ontstaat een flexibel en voorspelbaar systeem dat zowel kwaliteit als kostenefficiëntie waarborgt.
De zorgsector, en de ggz in het bijzonder, kent meerdere uitdagingen: personeelstekorten, toenemende vraag naar behandeling en stijgende kosten. Wiepkema’s visie voor Thubble is erop gericht om deze uitdagingen aan te pakken met zorg innovatieve, cliëntgerichte oplossingen die de ervaring van cliënten en behandelaren verbetert.
“Wij combineren diepgaande kennis over hoe je ggz-behandelingen vormgeeft met een frisse blik op hoe we als consument steeds hogere eisen stellen aan de organisatie waarmee we willen ‘werken’. Denk bijvoorbeeld aan tv kijken: dat doen we vaker exclusief via streamingsdiensten en minder via een aansluiting op een kabelaanbieder. Of boodschappen doen. We komen nog steeds in de supermarkt, maar met hetzelfde gemak laten we wel onze wekelijkse boodschappen voorrijden.”
Als branche zitten we met de handen in het haar en is het vijf voor twaalf
In de visie van Thubble is het volgens Wiepkema vanzelfsprekender dat je doorlopend werkt aan je mentale gezondheid zonder dat je altijd naar een behandelafspraak met een psycholoog gaat. “Wij vinden het belangrijk dat cliënten in onze behandelservice ervaren dat de behandeling volledig aansluit op hun behoeften en hen centraal stelt met persoonlijke interventies. Bij de totstandkoming van Thubble’s behandelmodel was dan ook de vereiste dat we minimaal dezelfde kwaliteit leveren als bij treatment as usual. Vanuit die overtuiging hebben we à la design thinking en vanuit lived experience by design (wat betekent dat je (oud-)cliënten vanaf het ontwerp betrekt, red.) een model ontwikkeld waarin een cliënt en behandelaar vaker met elkaar in contact staan en een cliënt tussen behandelafspraken in, wordt gestimuleerd te werken aan herstel. Juist dit laatste maakt dat behandelingen bij ons ruimschoots korter zijn, zelfs voor cliënten die specialistische ggz nodig heeft.”
Waardegedreven uitkomsten
Een ander onderscheidend vermogen van Thubble is volgens Wiepkema dat er wordt gekeken naar een andere manier van bedrijfsvoering. “We sturen op een diverse set aan KPI’s. Zo hebben we niet alleen gekeken naar hoe we de behandeling op een moderne manier kunnen aanbieden, we hebben ook meteen gezegd dat we alles wat we doen cijfermatig willen kunnen doormeten. Zo zijn er KPI’s tot stand gekomen die we hebben ondergebracht in onze ‘driehoek van impact’. Alles dat we doen, of het nu gaat om behandelen of om verbeteren van onze processen, wordt langs de lat gelegd van die driehoek. We toetsen aan de hand van kwaliteit, duurzaamheid en efficiëntie of we bezig zijn met het juiste.”
Deze manier van werken stelt Thubble in staat om de verschillende belangen die een cliënt, behandelaar of de organisatie hebben met elkaar te verbinden. In de praktijk betekent het volgens Wiepkema bijvoorbeeld dat niet over- of onderbehandeld wordt, inzichtelijk is wat de in-, door- en uitstroom is en er tijdig geacteerd wordt als er wachtrijen dreigen te ontstaan.
Digitalisering zorg onvoldoende
Met een toenemende zorgvraag raakt het huidige systeem steeds verder overbelast. De urgentie om mensen goed te blijven bedienen, is in de bestuurskamers van de instellingen gesprek van de dag. In den lande zijn veel initiatieven om zorg beschikbaar te houden en er gaat veel geld naar innovatie en digitalisering. Dat de zorgvraag groter wordt en de beschikbare capaciteit nu al onvoldoende is, is zeer zorgelijk, meent Wiepkema.
“Als branche zitten we met de handen in het haar en is het vijf voor twaalf. We moéten veranderen, maar ons versnipperde zorglandschap maakt dat er op dit moment onvoldoende slagkracht is en nemen we te weinig tijd om uit te zoomen en onszelf vragen te stellen. Er wordt gewerkt met wat we al kennen en dat proberen we beter te maken. Er zijn weinig transformatieve zorgmodellen geïmplementeerd waarmee we met behoud van kwaliteit meer kunnen betekenen met de beschikbare zorgcapaciteit. Als oplossing wordt digitalisering genoemd of zelfs AI, maar dit wordt gebracht als oplossing voor een capaciteitsprobleem of hoge administratielast. Begrijp me niet verkeerd, dat is nodig en hoog tijd, maar het is te klein om echt het verschil te maken en in 2030 het tekort van 10.000 behandelaren op te vullen.”
Op schaal toetsen
De afgelopen vijf jaar heeft Thubble waardevolle inzichten in de praktijk opgedaan en en daarom staat de organisatie aan aan de vooravond om samen met Dimence Groep en ggz-partners Arkin en Pro Persona het model op schaal te toetsen. Afgelopen september is de Snelle Toets door verzekeraars Zilveren Kruis en Menzis goedgekeurd en wordt er de komende tijd gewerkt aan het Transformatieplan.
“Het belangrijkste doel is dat we met elkaar een duurzame transformatie realiseren in de ggz”, stelt Wiepkema. “Dat gaat wat ons betreft veel verder dan de inzet van digitale middelen in een behandeling of aan de hand van AI verbeteringen doorvoeren. Dat zien onze partners gelukkig ook zo en daarbij gaat het niet om alleen Thubble: het gaat erom dat we met elkaar het behandelmodel op schaal toetsen om van practice-based evidence naar evidence based practice te komen.”
In het gezamenlijk opgestelde Transformatieplan, committeren Thubble en partners zich aan het opschalen van het on-demand behandelmodel door actief een specifieke cliëntpopulatie af te buigen naar Thubble. Daarmee tonen ze geloof en vertrouwen in het behandelmodel als first and best option of treatment, onderstreept Wiepkema.
“Voor onze partners betekent het dat door af te buigen1 cliënten die anders bij hen in een wachtrij hadden moeten plaatsnemen, veel eerder kunnen worden behandeld. Maar ook krijgen zij kennis over hoe deze vorm van behandelen in de bestaande organisaties kan worden ingezet, training over waardegedreven leiderschap inclusief het kunnen sturen op waardegedreven kpi’s en kunnen we via een opleidingsprogramma een nieuwe generatie behandelaren opleiden die via het behandelmodel kwalitatief hoogstaand, efficiënt en duurzaam behandelen. De intrinsieke motivatie om zorg beschikbaar te houden maakt dat we in het Tranformatieplan ook uitwerken hoe we instellingsoverstijgend een zorgnetwerkconvenant kunnen implementeren. Een zorgnetwerkconvenant is nodig om over de instellingen heen te kunnen samenwerken en zorgverschuiving op landelijk niveau te überhaupt mogelijk te maken. Er is nog een hoop te doen, maar we zien het met vertrouwen tegemoet.”
Thubble op ICT&health World Conference
Thubble verzorgt tijdens de ICT&Health-conferentie eind januari 2025 een sessie waarin de organisatie de implementatie van haar model en de impact op de ggz deelt. Het doel is om zorgprofessionals, beleidsmakers en andere stakeholders een kans te bieden meer te leren over hoe het on-demand behandelmodel bijdraagt aan een meer toegankelijke, efficiënte en duurzame geestelijke gezondheidszorg.
“We vinden het belangrijk dat iedereen die werkt aan de toekomst van de ggz kan aansluiten bij onze beweging en we nodigen ggz-instellingen, beleidsmakers en andere geïnteresseerden graag uit om mogelijkheden van het on-demand behandelmodel verder te onderzoeken. Neem gerust contact op”, stelt Wiepkema (info@thubble.nl).
CV
Fennie Wiepkema is oprichtster van ggz-aanbieder Thubble.
Referenties
- Afbuigen betekent dat een ggz-aanbieder wel zelf het aanbod in huis heeft, maar in plaats van zelf een cliënt aan te nemen (en op een wachtlijst te plaatsen) deze persoon doorzet naar een andere instelling.