De zorg staat onder druk door de toegenomen zorgvraag, gecombineerd met een tekort aan zorgpersoneel. Daarom hebben steeds meer zorgorganisaties innovatie hoog op de agenda staan. Hierbij roepen ze ook de hulp in van externe partijen. Soms zijn dat grote, gevestigde partijen, maar ook startende, digitaal georiënteerde bedrijven krijgen de kans om mee te werken aan het innoveren van de zorgverlening. Daarbij is het een uitdaging voor een startup om het hoofd boven water te houden in de zorgsector. Om te overleven als startup kan goede samenwerking met onderwijsinstellingen van grote toegevoegde waarde zijn, weet ook oprichter van Health-Thing, Rob in ’t Zand. Inmiddels heeft hij ervaring opgedaan in het samenwerken met meer dan tweehonderd studenten uit het wo- en hbo-onderwijs. In dit artikel geeft hij zijn visie en deelt hij zijn kennis en ervaring over die samenwerking. Ook bespreekt hij het belang van netwerken voor een startup.
Behoud van jonge zorgprofessionals is een belangrijk onderwerp binnen de zorg. We lijken er weinig grip op te hebben, terwijl we hen zo hard nodig hebben. Onderzoek dat wij onder meer met studenten uitvoerden, toonde aan dat zij vaak in de beginfase van hun carrière een gebrek aan veiligheid en erkenning ervaren. Daardoor houden ze de uitdagingen voor zichzelf. Met als gevolg dat ze ook geen handvatten vinden die ze helpen in de omgang met deze uitdagingen. Daarnaast geven jonge zorgprofessionals aan dat zich niet altijd begrepen voelen door hun werkgever.
Met Health-Thing, een digitaal platform waarop ervaringen op een veilige en laagdrempelige manier kunnen worden uitgewisseld, bieden we jonge zorgprofessionals een plek waar ze zich kwetsbaar kunnen opstellen. Health-Thing helpt hen omgaan met de uitdagingen die ze tegenkomen en leert jonge zorgprofessionals hoe zij anderen hierbij kunnen helpen. Door Health-Thing in te zetten als online buddy helpen we jonge zorgprofessionals om de handreikingen echt te gaan toepassen. Die inzichten worden vervolgens kort cyclisch gedeeld met de werkgevers. Daardoor kunnen zij veel sneller en effectiever aan de slag met veranderingen op de werkvloer.
Studenten overtreffen zichzelf
Voor studenten is het waardevol om ervaring op te doen met externe opdrachtgevers. Op deze manier krijgen ze praktijkervaring en werken ze aan opdrachten die hun weg vinden naar de ‘echte’ wereld. Daarmee krijgen ze het gevoel echt ergens aan bij te dragen. Hun vakinhoudelijke, technische vaardigheden ontwikkelen ze daarbij uiteraard ook.
Door het stellen van ambitieuze doelen en het krijgen van goede begeleiding vanuit de opleiding kunnen studenten deze vaardigheden toepassen in de praktijk. Hierdoor geven studenten aan het eind van het project vaak aan dat ze niet van zichzelf hadden verwacht dat ze in staat waren om het goede eindresultaat te kunnen opleveren. Ze overtreffen zichzelf, wat direct bijdraagt aan hun ontwikkeling tot volwaardige professionals.
Opzetten van samenwerking
Inmiddels heeft Health-Thing ervaring opgedaan met meer dan tweehonderd studenten. In het begin van de samenwerking met het onderwijs was het even zoeken. Want hoe kom je überhaupt een onderwijsinstelling binnen? En hoe werk je toe naar een concreet omschreven project? Die vragen krijg ik veel van andere, startende ondernemingen. Daarvoor is het belangrijk om iets meer te weten over het (hoger) onderwijs. Bijvoorbeeld dat er een groot onderscheid is tussen stages en afstudeerders, of tussen opdrachten die aansluiten op het reguliere onderwijsprogramma.
Als startende onderneming ben je vaak met een klein team, dat nog veel vakspecifieke expertise mist. En bedrijfsomvang en aanwezigheid van vakkennis zijn precies de twee zaken die onder-
wijsinstellingen als voorwaarden stellen om zaken te gaan doen. Zij willen namelijk dat de student ervaring opdoet binnen een volwaardig ‘bedrijf’ en kan sparren met collega’s op het gebied van vakinhoudelijke technische skills. Studenten moeten kunnen ervaren hoe het is om te functioneren binnen een bedrijf. Daarom hanteren veel onderwijsinstellingen een minimale bedrijfsgrootte. Door deze eisen te hanteren, sluiten ze veel startende ondernemingen uit.
Uiteindelijk lukte het om met Health-Thing aan de criteria voor de bedrijfsgrootte voldoen. We schakelden namelijk de expertise van derden in, en dat werd erkend als extra capaciteit waarmee studenten goed begeleid kunnen worden.
Opdrachten en kaders
Een veel eenvoudigere weg is het inbrengen van een opdracht bij een vak of een minor. De bovenstaande vereisten, zoals bedrijfsomvang, gelden niet wanneer je als startup studenten een opdracht laat uitvoeren die bij een bepaald vak hoort. De enige vereiste is dan dat de opdracht aansluit bij de inhoud van het vak. Mijn ervaring is dat je dat goed kunt sturen en afstemmen met degene die het onderwijs van de minor coördineert.
Maar hoe kom je nu met zo iemand in contact? En hoe zorg je ervoor dat die persoon openstaat voor jouw opdracht? Wat voor mij vaak effectief was, zijn de demo days van onderwijsinstellingen. Dat zijn evenementen, georganiseerd door onderwijsinstellingen, waarop studenten hun bevindingen en prototypes presenteren. Hier lopen altijd docenten rond. Vervolgens is het aan jou om jouw missie te pitchen.
Daarnaast werkt LinkedIn erg goed. Nodig docenten uit die werkzaam zijn bij een opleiding die je aanspreekt en waarbij de kennis en kunde zit die jij nodig hebt. Stuur aan op een korte online kennismaking en de rest volgt hopelijk later. Je triggert docenten met een goed verhaal. Dit werkt namelijk erg aanstekelijk richting studenten.
Daarnaast moet de opdracht duidelijk zijn. Je moet weten wat je wilt oppakken met studenten. Het stellen van duidelijke kaders is belangrijk voor zowel studenten als studiebegeleiders/docenten. Als je als potentiële opdrachtgever laat zien dat je je verdiept in de kaders én deze kunt vertalen in een opdracht, ontstaat er een recept voor een succesvolle samenwerking met gelukkige en tevreden studenten.
Netwerkeffect en voorportalen
Zodra je in goed contact bent met de docenten van de minor of opleiding en de samenwerking voorspoedig verloopt, volgen de vervolgopdrachten vanzelf. Door met hen in gesprek te blijven kun je regelmatig delen waaraan je in je startup behoefte hebt. Voor docenten wordt jouw behoefte zo concreter en is het voor hen makkelijker om het te matchen met vakken, opdrachten of minors binnen de opleiding.
Bij sommige onderwijsinstellingen is het formeler ingericht en is het minder eenvoudig om contacten te leggen. Er is een voorportaal dat de relatie onderhoudt met ondernemers, de opdrachten concretiseert en ze vervolgens uitzet binnen de onderwijsinstelling. Erasmus Verbindt vanuit de Erasmus Universiteit is een goed voorbeeld hiervan. Maar ook het Production House van de Breda University of Applied Sciences. Zij zijn het voorportaal van de opleiding Creative Business.
Begeleiden voor succes
Goede begeleiding van studenten is belangrijk voor een goed resultaat en een fijne samenwerking met opdrachtgevers. Een goede opdracht heeft kaders, is specifiek en laat studenten ook zien wat de relevantie ervan is. Het werkt het beste als de opdrachtgever wekelijks een moment inplant met studenten wanneer zij een opdracht uitvoeren die de opdrachtgever heeft ingebracht in het curriculum. Zij nemen je mee in hun bevindingen en planning. Door dit wekelijks te doen, voelen de studenten dat de opdrachtgever het project belangrijk vindt. Ook kan deze partij hierdoor tijdig bijsturen waar nodig. Voor de begeleiding van stagiaires en afstudeerders bij Health-Thing plan ik iedere twee weken een reflectie op de samenwerking via de agile werkwijze ‘Retrospectives’.
Projecten toegelicht
Minor Healthcare Innovation Design (Avans Hogeschool): Cody is de langstdurende samenwerking met een onderwijsinstelling. Inmiddels alweer de zesde minor op rij waarin we het eindproduct van de vorige groep oppakken als startpunt voor de nieuwe groep. Cody is bedacht door studenten en is door de jaren heen doorontwikkeld door studenten. Studenten testen iedere keer weer met de doelgroep, en maken de vertaling naar prototypes. Hierbij gaan ze iteratief te werk. Een belangrijke vaardigheid die hen later als ontwerpers of innovatoren binnen de zorg gaat helpen.
Minor Economics of Well-being (Erasmus University): samenwerking met EHERO (Erasmus Happiness Economics Research Organisation). Gedurende twee weken werken 64 studenten fulltime aan de business case. Ofwel ruim 5.000 uur aan onderzoekscapaciteit uitgevoerd door leeftijdsgenoten van jonge zorgprofessionals. Zij onderzoeken hoe Health-Thing kan bijdragen aan zelfzorg. Studenten van het wetenschappelijk onderwijs krijgen meer inzicht in de betekenis van zelfzorg, leren praktische skills - zoals het afnemen van interviews - en leren hoe deze te vertalen naar concrete inzichten en handvatten die een organisatie kan toepassen.
CV
Rob in ’t Zand is oprichter van Health-Thing.