Big Data bieden prima mogelijkheden om benodigde voorzieningen voor de burger op maat en locatie te bepalen. Behalve infrastructuur, veiligheid, cultuur, mobiliteit, winkels & horeca en de leefomgeving komt daarbij ook de GLW zowel preventief als actuele zorg in beeld.
Big Data-profielen als keukentafelgesprek
vr 18 augustus 2017 - 14:46
Blog
In de gemeenten zijn wijk- of toegangsteams, ook bekend onder vele andere noemers, actief om de zorg dichtbij en op maat te brengen. Zij richten zich op de Gezondheid, de Leefstijl en het algemeen Welzijn (GWL) van burgers. Het is daarbij de bedoeling dat de bewoners zichzelf tot de wijkteams gaan wenden. Zodat deze aan de keukentafel komen te zitten om de juiste zorg en de aanwezige eigen kracht te bepalen.
Vooruitzien is regeren. Geldt dat nu ook voor het GLW-beleid? Het antwoord luidt ronduit ja. Met de vaak al voor handen zijnde Big Data valt al een goede inschatting van de zorgbehoefte bij de (specifieke) doelgroepen, tot op postcodeniveau, te maken. Vaak in de vorm van GLW-profielen. En met deze gegevens kan de zorg al vooraf bepaald en aangeboden worden. Dit zowel preventief als meer curatief.
Big Data maken gewoon de zorgregie en het regeren (beleid) doeltreffender en sneller, met tevens vaak een flinke besparing op (toekomstige) kosten.
Als je vervolgens voor die zelfstandige 70% standaard behoefteprofielen met bijpassende interventies kunt opstellen, waarom dan niet alvast starten met het aanbieden daarvan alvorens de prangende vraag of nood rijst?
Ook bij de meer complexere 20% van de gevallen komt je met tijdig signaleren en de profielen van de benodigde GLW-zorg al een heel eind.
In alle gevallen geldt dat je het natuurlijk niet meteen tot ver achter de komma moet dichttimmeren. Er dient de nodige flexibiliteit in het aanbod behouden te blijven.
Dan kan door:
• Het zelf mede zorgen voor de relevante data-input / entry
• Dat de smart citizen de effecten kan zien en mee kan sturen op het resultaat. Hiervoor bieden visueel interactieve G(G)IS-systemen grote mogelijkheden. Hetzelfde geldt voor apps met sensoren voor het meten, begeleiden en ondersteunen van de beoogde interventies.
• Het zelf organiseren van de eigen kracht en benodigde middelen (de gemeente faciliteert).
Met wat echter al vanuit de Big Data, GLW-profielen en de daarbij passende interventies bekend is, zou dat allemaal een stuk eenvoudiger kunnen. Denk aan een indicatie in de app en samen met de zorgontvanger een passend aanbod bieden met afstemming op de eigen kracht. De bijbehorende codes en aanvragen rollen er dan meteen standaard uit.
Maar ook als mensen die bedreigd worden in het onderwijs of hun ontwikkeling, mensen met een fysieke of sensorische handicap, dementerenden of autisten hebben baat bij de ontwikkeling.
Tijdig in kaart gebracht, valt er preventief veel te winnen. Of we kunnen ervoor zorgen dat de problemen niet verder toenemen. De kwaliteit van leven neemt dan toe. Dat is zowel collectieve als individuele interventie op maat in optima forma.
Als de gemeente weet wie wat heeft, waar woont, welke ondersteuning er nodig is en welke sociale netwerken aanwezig zijn, kunnen zij met Big Data de passende zorg snel analyseren en in kaart brengen.