Gaat u tijdens uw vakantie ook graag naar van die grote supermarkten buiten de stad, zoals bijvoorbeeld de Franse hypermarchés? Of mijdt u ze liever en geeft u de voorkeur aan dat authentieke bakkertje in het centrum? Lange tijd was het een gouden formule: grote winkels buiten de stad, je kon er ook zo makkelijk parkeren. Ook de ziekenhuizen volgden deze trend: er werden enorme kolossen met glimmende gevels gebouwd, met een ongenaakbare, koele uitstraling, ver buiten het centrum, met een gigantisch parkeerterrein er omheen. Dat was hoe een professioneel ziekenhuis eruit hoorde te zien! Maar is dat nog wel van deze tijd?
Met de opkomst van het online bestellen, daalde de omzet van de grote winkels buiten de stad. De klant liet de waar liever thuisbezorgen. De grote ketens moesten opnieuw gaan begrijpen wat hun klanten van fysieke winkels wilden. Ikea opent inmiddels weer kleine winkels in het centrum van de stad, waar klanten kunnen ervaren wat er mogelijk is op woongebied. De grote spullen worden vaak pas later online besteld en zijn dan ook niet ter plekke op voorraad.
Naast winkels maken ook bibliotheken een moeilijke tijd door. Er worden steeds minder boeken gelezen, en wie leest er nog een boek van papier? Dat gaat tegenwoordig via e-reader of luisterboek. Toch zijn er diverse bibliotheken, die drukker zijn dan ooit. Wat blijkt? De huidige klanten komen niet om papieren boeken te lenen, maar om er te studeren of te werken. Of om anderen te ontmoeten. Ze komen om een voorstelling van een lokaal dansgezelschap te bezoeken. Die bibliotheken die goed begrepen hebben dat de nieuwe klanten andere behoeftes en wensen hebben, zijn succesvol.
Meeveranderen met behoefte burger
Ziekenhuizen zijn geen winkel of bibliotheek. Maar ook de behoeftes van burgers op het gebied van gezondheid veranderen. Veel informatie is tegenwoordig op internet te vinden, tot diagnose-thuis -kits van ernstige aandoeningen aan toe. Maar te midden van die overweldigende online mogelijkheden is er juist veel behoefte aan menselijk contact, aan een persoonlijk gesprek met een verpleegkundige of een dokter. Dat geldt voor mensen die al patiënt zijn, maar ook voor al die mensen die graag willen voorkomen dat ze dat ooit worden.
Zou het niet fantastisch zijn als we dichtbij huis in deze behoefte aan menselijk contact kunnen voorzien? In een gezondheidscentrum nieuwe stijl, waar de zorgprofessionals open en toegankelijk bereikbaar zijn? De huisarts, maar ook de verpleegkundige, medisch specialist, sportarts, diëtiste etc. Waar ook het consultatiebureau is gevestigd. En waar je gezond kunt lunchen en sporten.
Voor die diagnostiek en behandeling, waarvoor complexe fysieke eisen gelden, zoals MRI-scans en operatiekamers, zullen de patiënten naar een speciaal type gebouw moeten worden verwezen.
Maar ik ben ervan overtuigd dat als we onze gezondheidsservices werkelijk warm en persoonlijk gaan aanbieden, gebruikmakend van alle fantastische mogelijkheden op ICT-gebied, we maar een heel klein groepje patiënten door hoeven te verwijzen naar het hightech gebouw ver buiten het stadscentrum, dat we dan nog ziekenhuis noemen.