Britse gezondheidsdienst gaat Alexa inzetten voor medische vragen

vr 12 juli 2019 - 11:34
Nieuws

De Britse gezondheidsdienst NHS gaat Alexa, de digitale spraakassistent van Amazon, inzetten om patiënten thuis medische vragen te laten stellen. De bedoeling van de samenwerking is om de werkdruk voor huisartsen te verlagen.

De technologie moet met name kwetsbare groepen, zoals ouderen, blinden en mensen met beperkte internetkennis, helpen bij het op professionele wijze beantwoorden van medische vragen. Daarbij kan het gaan om vragen over bijvoorbeeld migraine of over symptomen van een bepaalde ziekte.

De Britse overheid verzekert dat Amazon geen toegang zal krijgen tot medische dossiers en ook dat het bedrijf ook geen gegevens gaat opslaan. De samenwerking is volgens de regering. niet-commercieel en niet-exclusief.

De Britse vereniging van huisartsen liet in een verklaring weten de ontwikkelingen binnen de NHS te verwelkomen. De voorzitter van de organisatie, Helen Stokes-Lampard, zegt wel dat er meer onafhankelijk onderzoek nodig is naar de oplossing omdat door Alexa gegeven advies bovenal veilig en betrouwbaar moet zijn.

NHS en Google

Het gebruik van nieuwe technologieën door de NHS is niet geheel onomstreden. Enkele jaren terug bleek dat Google-onderdeel DeepMind en de NHS onaanvaardbare fouten hadden gemaakt bij de behandeling van gevoelige medische informatie. 

DeepMind en de NHS sloten in 2015 een overeenkomst met betrekking tot het delen van data. De samenwerking bleef niet geheel onomstreden omdat DeepMind volgens het contract verregaande toegang kreeg tot medische data van zo’n 1,6 miljoen Britse patiënten.

Vorig jaar berispte de NHS zijn personeel vanwege het gebruik van messaging-apps voor professionele doeleinden. In sommige gevallen werd patiëntinformatie naar de verkeerde persoon gestuurd, soms zelf naar een vriend of kennis buiten de professionele sfeer. Ook werd via sociale media gevoelige informatie, zoals foto’s en medische gegevens, uitgewisseld.