Dag van de gezonde Zorg: houdt zorg hoogwaardig

wo 10 oktober 2018 - 12:00
gezonde-zorg-1
Digitalisering
Nieuws

Hoe maak je jezelf als bestuurder of manager sterk voor kwaliteitsverbetering en kostenbesparing? Hoe kan co-creatie ervoor zorgen dat jouw organisatie nu en in de toekomst gezonde zorg kan blijven leveren? Hoe houd je de gezondheidszorg ook voor de toekomstige generaties hoogwaardig, toegankelijk en betaalbaar? Dat zijn vragen waar sprekers tijdens de eerste Dag van de gezonde Zorg een antwoord op proberen te formuleren.

Sprekers op de Dag van de gezonde Zorg op 1 november zijn onder meer Mr. André Rouvoet, Philip J. Idenburg en Michel van Schaik. Zij gaan onder andere in op bestuurlijke en financiële aspecten van de zorg nu en in de toekomst. Het evenement wordt georganiseerd door softwareleverancier Afas en financieel dienstverlener FBD. Beide organisaties zijn al jaren actief in de zorgsector vanuit hun eigen expertise. Zo rondde Afas eerder dit jaar een traject af bij RSZK ZorgProfessionals, een ouderenzorgorganisatie met woonzorglocaties, een zorgboerderij, hospice, thuiszorg en welzijnsdiensten in de Kempen, Veldhoven en Waalre. De organisatie heeft de organisatie platter gemaakt en administratie eenvoudiger, zodat werknemers gefaciliteerd worden om de visie van RSZK uit te voeren – ‘Thuis kan overal zijn’. Onder meer voor HRM en financiële administratie wordt nu cloudgebaseerde backoffice software van Afas ingezet, vertelt teammanager Henk Meulenbroeks, verantwoordelijk voor de financiële administratie en cliëntenadministratie (CFA).

Goede beslissingen door goede informatie

“Als je wilt dat mensen goede beslissingen nemen, moet je zorgen dat ze de goede informatie hebben. Dat was voorheen zacht gezegd nogal omslachtig. Er werd op zoveel plaatsen informatie bijgehouden, dat je er nooit van uit kon gaan dat alles klopte. Bij een inventarisatie vonden we op negen plaatsen BSN-nummers. Dat is vragen om problemen, ook qua privacy. Daarnaast slopen er toch geregeld foutjes in de administratie. Terwijl je op sommige vragen echt snel een antwoord moet hebben. Zijn alle kamers bezet, bijvoorbeeld. Of: wie zijn onze vrijwilligers? En: is iemand wel echt bij ons in dienst? Daarom wilden we heel graag toe naar invoer bij de bron.” Meulenbroeks’ collega Erik van den Bogart is teammanager bij de HR-administratie. “Op alle administratieve afdelingen waren medewerkers heel veel tijd en energie kwijt aan herstelwerkzaamheden. Dat is echt zonde. Het zorgt ervoor dat de zorgmedewerkers niet optimaal hun werk kunnen doen, én het was niet goed voor de uitstraling van de organisatie. Naar buiten, en naar binnen. Bovendien: als je altijd maar brandjes moet blussen, blijf je stilstaan. Op de administratie moet een controleslag gedaan worden, en voor de rest moet er vooral meegedacht worden. Pas dan kun je echt gezamenlijk optrekken.”

Meer inzicht en vertrouwen

RSZK ZorgProfessionals heeft zo’n 1850 medewerkers en bijna 1.000 vrijwilligers. Volgens Meulenbroeks durven zij nu steeds meer hun eigen verantwoordelijkheid te nemen, omdat ze vertrouwen op de informatie die ze vanuit de organisatie krijgen. Betere inzichten in wat er goed maar ook wat er fout gaat, bieden daarnaast volgens Van den Bogart meer zekerheid. “Medewerkers houden meer tijd en energie over voor hun kernwerkzaamheden, en de administratieve afdelingen denken veel meer mee. Dat maakt de hele organisatie leniger. We zijn nooit meer briefjes kwijt en de facturen zijn veel sneller afgehandeld, net als de mutaties.” Openingsmanifestatie van de e-healthweek 2019 Wilt u weten hoe, waarmee en met wie de zorg haar toekomst implementeert? Bezoek dan op 21 januari 2019 de jaarlijkse ICT&health Openingsmanifestatie van de e-healthweek. Entreekaarten zijn gratis, dus wacht niet te lang en meld u alvast aan want op is op!