Philips begon 133 jaar geleden met het produceren van de gloeilamp, maar inmiddels heeft het bedrijf een focus op gezondheidstechnologie van diagnostische scanners, echoapparaten en software tot patiëntmonitoren. Maar hoe kan een bedrijf dat in het industriële tijdperk is begonnen met innoveren relevant blijven? Vooral in een tijdperk van snelle verandering in innovatie met robotica en AI.
Onder de titel ‘In the era of AI and robotics - How a 133-year-old company innovates by using a startup mentality’ vertelde Betsabeh Madani Hermann (Global Head of Research bij Philips) tijdens de ICT&health World Conference in het MECC uit eigen ervaring over innovatie: “Ik heb geleerd van ondernemersmentaliteit en de wendbaarheid van startups, en kan zorginstellingen en bedrijven als Philips helpen efficiënt en effectief te innoveren.”
Na zelf de medeoprichter en investeerder van startups te zijn geweest, maakte ze de overstap naar Philips Innovation & Strategy, aanvankelijk als Head of Strategy Connected Care en vanaf 2023 Global Head of Research om zich daar te richten op het versnellen van innovatie. “Gevestigde grote bedrijven met een lange geschiedenis hebben de neiging zich te concentreren op de bestaande marktdynamiek die in direct conflict kan komen met het bouwen van disruptieve innovaties van de toekomst. Het innovatorsdilemma stelt dat nieuwe technologieën ervoor kunnen zorgen dat grote bedrijven falen. Om dit dilemma op te lossen, proberen we onszelf te ontwrichten voordat we ontwricht worden.”
Innovatie versnellen
De focus van Madani Hermann als Global Head of Research ligt op het versnellen van innovatie binnen Philips waarbij ze kan putten uit haar eigen ervaring bij startups. Tijdens haar presentatie maakt Madani Hermann onderscheid tussen verschillende manieren van innoveren bij Philips, naast Research & Development dat plaatsvindt binnen de Philips’ bedrijfsonderdelen, zoals Image Guided Therapy en MR in Best.
In de eerste plaats zijn er de ‘Breakthrough Innovation Teams – voor doorbraak innovaties’. Hierbij gaat het om het realiseren van innovaties die de sector op termijn radicaal gaan veranderen, Philips kiest hierbij voor een beperkt aantal projecten waarbinnen teams de ruimte krijgen om te innoveren, maar wel bepaalde mijlpalen moeten behalen. Ten tweede zijn er de ‘Exploratory Innovation Teams – gericht op verkennende innovatie’. Medewerkers van Philips worden aangemoedigd innovatie-ideeën aan te leveren en krijgen de ruimte om hier ongeveer zes maanden onder begeleiding aan te werken.
“Tot slot zijn er nog de publiek-private samenwerkingen. Juist door samen te werken met overheden, ziekenhuizen, universiteiten of andere partners kun je sneller stappen zetten in innoveren binnen de sector en ook je innovaties in de praktijk verbeteren en ontwikkelen. Aan de andere kant kan zo’n frisse wind van nieuwe ideeën en invalshoeken beide partijen erg stimuleren.”
Aangaan van juiste samenwerkingen
Het aangaan van een samenwerking met een externe partner gebeurt niet van de een op de andere dag. Philips bekijkt welke vraagstukken leven onder zorgprofessionals en waar het bedrijf kan helpen om deze op te lossen. Vervolgens zoekt Philips de juiste samenwerkingen om met overheden, zorginstellingen, universiteiten en andere bedrijven te innoveren.