De ISE-belevenis

ma 19 maart 2018 - 10:37
group-of-people-with-vr
Technologie
Blog

De jaarlijkse Integrated Services Europe (ISE) is een ICT-belevenis op zich. In de tweede week van februari knoopten de ruim 1.200 standhouders in 15 RAI-hallen alles op het gebied van netwerken, video en beeldtechniek, immersive sound Extended Reality, Unified communications, slimme gebouwen en het IoT aan elkaar. Volgens de ISE-slogan zelf waar AV integration business connects to create the future. En dat is iets wat je echt moet ervaren om de komende impact op ICT-netwerken en ook de gezondheidszorg te proeven.

Een andere wereld

Bij het betreden van de ISE waan je jezelf toch even in een andere wereld. Enorme beeldschermen in 4K videomuren of control rooms. Audio die je geheel in nieuwe geluidssensaties onderdompelt en packet-netwerken gebruik. De integratie van virtuele werelden in de dagelijkse ICT-praktijk. Deep learning in smart cities of gebouwen die via sensoren optimaal op de noden en hospitality voor de aanwezigen inspelen. De SiFi uit de Netflix-series lijkt ineens helemaal niet zo ver meer. Bovendien werkt het allemaal al en is gewoon verkrijgbaar.

AV betreedt de bedrijfsnetwerken

Nog niet zo lang geleden waren IP-video en –audio eigenlijk maar een bijproduct op bedrijfsnetwerken. Kantoorsoftware vormde het belangrijkste onderdeel in zowel het traditionele als smart office. Alleen broadcasters en kabelaars zetten groots in op IP voor AV. Dat verandert momenteel sterk. Video en audio betreden voor zowel de communicatie en datavoorziening als insight drive (deep) grafische data de slimme gebouwen, huizen en steden. Huddle rooms en videoconferencing groeien als kool. Grafische presentaties en G(G)IS monitoren en analyseren bedrijfs- en gezondheidsprocessen. Grote videowanden voorzien de moderne controlroom van alle benodigde info over gebeurtenissen, processen en ontwikkelingen. Dat stelt nieuwe eisen aan de netwerkcapaciteit, bandbreedte en grafische processoren voor video en/of Digitale Signaalprocessing (DSP) bij audio.

The rise of the sensors

Een belangrijke trend op de ISE was the rise of the sensors. Sensoren zijn overal aanwezig, signaleren, meten en analyseren. Relatief nieuw zijn de inzet van video- en audio sensing. Dat gaat bij beeld veel verder dan een bewakings- of videocamera. Video Big / Deep Data analyseren de gedragingen, wensen en actiepatronen van de aanwezigen thuis of op kantoor. Met behulp van de daarop volgende analyse past de slimme woon / werkomgeving zich optimaal aan op bewoners. De slimme tv analyseert het kijk- en zoekgedrag van de gebruikers. Een breed spectrum van toepassingen variërend van programmavoorkeuze en de geliefde beeldinstellingen tot het onderzoeken van de reacties op de vertoonde scenes of beelden. Audioanalytics luisteren zowel naar spraakopdrachten als de muziekvoorkeuren en activiteiten in het smart home of building. Ook hier het optimaliseren van de leef & werkomgeving en het verbeteren van de hospitality.

Hospitality en e-health

Biosensoren bewaken overal onze e-health. Zij informeren de bewoners over hun gezondheid en welzijn. Desgewenst koppelen zij in het smart carehome ook met de zorg- en hulpverlening. Goede voorbeelden vormen het instellen van de (sfeer-)verlichting, de bioadaptive lighting, het meten en optimaliseren van slaappatronen, het bevorderen van activiteiten en mobiliteit. De hospitality zorgt er voor dat iedereen zich well en happy voelt op de woon- of werkplek. De privé-instellingen van de gebruikers volgen hen naar de volgende locatie die zich, op basis van de opgeslagen instellingen, in de smartphone of tablet ter plekke op maat configureren. Dat geldt zowel voor wonen in het smarthome als werken met office 365 en dergelijke ICT-suites. Langer werken, ziekte en gebrek, de hospitality en e-health zorgen er voor dat mensen langer bij een goede kwaliteit van leven kunnen functioneren.

Andere innovatieve trends

De besturing met gebaren, gesture control, is weer helemaal terug. In een aantal gevallen werken gebaren zelfs samen met voicecontrol. Ramen die functioneren als touchscreen. In feite de app-display van uw smartphone op het venster. Idem ontwikkelingen bij flexibele beeldschermfolies die je op tal van objecten kunt aanbrengen. Spiegels die behalve reflecteren ook de gesimuleerde effecten van opmaak en kleding laten zien. Videowanden en –tegels die zich zelf optimaal aanpassen aan de beeldafmetingen en het omgevingslicht. Immersive (= het onderdompelen in) wordt standaard voor 4K of 8K video en ruimtelijk geluid. 360 graden betreedt de homecinema.

Extended Reality

Virtual Reality, Augmented Reality en Mixed Reality vinden hun weg naar home entertainment / gaming , onderwijs, videoconferencing, health consulting en het ondersteunen van ouderen. Tegenwoordig spreekt men van XR, Extended Reality die alle drie de genoemde vormen omvat.

Residentieel en smart building

De wereldwijde markt voor smarthomes en domotica gaat richting de 120 miljard. Als belangrijke aanjagers gelden in deze de Virtual User Interfaces (VUI’s) zoals Amazon Echo, het IoT en home entertainment met SSI-projectoren aangevuld met Atmos geluid. Daarnaast de groeiende behoefte aan slimme ondersteuning van de vergrijzende mensheid. In 2020 zal elk (slim) huis rond de 38 smart devices bevatten. Bluetooth grijpt zijn kansen bij de draadloze verbindingen.

Andere spelers

Bij het slimme (kantoor-) gebouw een aantal interessante ontwikkelingen. Het is nu niet alleen meer de markt van grote spelers. Kleinere bedrijven en startups rukken op. De Pro-AV industrie verkent de markt voor UC en multikanaalscommunicatie met zowel de medewerkers als klanten. Het verzamelen van grote hoeveelheden data en signalen wordt big business om de slimme gebouwen optimaal te kunnen besturen. Slimme gebouwen zoeken contact met smart communities en cities. De integratie van het slimme gebouw in de smart city vormde een belangrijk onderdeel van de Smart Building Conference (SBC) op de ISE. Samenvattend gaat de integratie van ICT, AudioVisueel, Unified Communication (videoconferencing), XR, e-health en slimme bakstenen steeds verder. Een ware innovatieve beleving voor onze traditionele bedrijfsnetwerken.