Volgens Katherina Martin Abello is er een wereld te winnen met e-health. Voor iedereen in de zorg, zo meent de e-health pionier. 'Maar dan moeten we het niet langer bekijken vanuit of een wetenschappelijk of een technisch perspectief.
"We moeten onze kennis combineren, werken met een multidisciplinair team. We moeten werken aan integratie van e-health in het dagelijkse leven en niet alleen in de zorg. En communiceren in een taal die past bij het dagelijks leven. Pas als we die stap nemen, krijgt e-health vleugels."
Dit zijn de woorden van Katherina Martin Abello die al meer dan 15 jaar werkt aan digitale gezondheid. De Venezolaanse kwam 17 jaar geleden naar Nederland om te gaan werken bij een reclamebureau. Daarna was ze onder meer directeur van het Innovatiecentrum van het Trimbos Instituut in Utrecht. Met haar ervaringen vanuit het Trimbos-instituut op zak, weet Martin Abello als geen ander hoe online mensen kan helpen. Ze was onder meer nauw betrokken bij de ontwikkeling en uitrol van minderdrinken.nl, een website waar mensen worden geholpen hun drinkgedrag aan te passen.
E-health niet als e-health verkopen
'Daar heb ik geleerd via webcontent gedrag te veranderen en mensen te beïnvloeden,’ stelt Abello in de coverstory van de eerste editie van ICT&health 2018. ‘Iets wat ik daarvoor ook deed bij E-Bay. Inmiddels weet ik dat we e-health niet als e-health moeten verkopen. Dat zegt mensen niets. Mensen voelen zich namelijk niet ziek. Totdat ze in een ziekenhuis zijn, of bij de dokter komen. Er wordt te veel nadruk gelegd op de technologie kant. Technologie is normaal in 2018, de nadruk moet niet zijn in het ‘wat en hoe’ maar in het ‘waarom’ we e-health willen toepassen: kwaliteit van leven, efficiëntie en kwaliteit van zorg verhogen. Minder afstand, toegankelijkheid, gemak, beschikbaarheid, contact met anderen.
Met behulp van e-health oplossingen kunnen bijvoorbeeld interventies ontwikkeld worden om hersenen te herbedraden. Hersenen kunnen veranderen door de impact van herinneringen, gedachten en ervaringen. De vermogen van de hersenen om te veranderen wordt neuroplasticiteit genoemd. Abello: “We hebben dat wetenschappelijk getoetst, en het werkt. Maar zolang we dat alleen in een zorgomgeving blijven aanbieden, zal e-health moeilijker opschalen.”
Maak e-health onderdeel van dagelijkse realiteit
Kortom, e-health moet onderdeel worden van de realiteit van alledag brengen. Zorgen dat mensen nieuwsgierig worden, programma´s maken die eigenlijk ervaringen zijn, ´learning-by-doing´. “Je kunt ervaringen aanbieden door middel van technologie, bijvoorbeeld een game die ervoor zorgt dat je stressniveau verminderd, zoals bij Stressjam. Maar dan moet je het ook wel zo noemen. Dat gaat veel verder dan iemand vragen een digitaal dagboek bij te houden.”
Effectieve interventies
Bij Trimbos leerde Martin Abello dat e-health interventies werkten. “Uit onderzoek bleek dat de interventies effectief waren. Zo daalden de depressieve klachten of dronken mensen minder door een interventie. Mijn marketing achtergrond zorgt ervoor dat ik de kloof tussen wetenschap en productontwikkeling kan overbruggen. Als marketeer vraag ik me af wat een product aantrekkelijk maakt voor een gebruiker. Hoe zorgen we dat ze het daadwerkelijk gebruiken? Er zijn heel veel mogelijkheden voor virtual reality of augmented reality, waarmee we mensen een ervaring kunnen bieden die zeer realistisch is. Er is wat dat betreft nog zoveel te doen!”
Lees het volledige interview met Katherina Martin Abello in ICT&health nr.1 2018, die op 20 februari op de mat van de zorg én online verschijnt. Nog geen abonnement? Maak dan hier uw keuze.