De winnaar van het Dutch Hacking Health weekend is bekend. Hixalizer ging er met de eerste prijs vandoor. De innovatie maakt het registratieproces van diagnoses van patiënten efficiënter waardoor artsen tijdens een consult meer tijd overhouden voor de patiënt. Ook is de registratie van betere kwaliteit en zijn diagnoses beter doorzoekbaar.
Dutch Hacking Health streek neer in vijf Nederlandse steden van 19 tot 21 mei. Het was in het UMC Utrecht dat de uiteindelijke winnaar het weekend startte. Hixalizer is de oplossing van een team met data- en healthcare-specialisten van SAS, Finaps en UMC Utrecht. Het team, onder de naam HiX Analyzer, combineerde kennis over de zorg met data- en analysetechnieken, om er zo voor te zorgen dat huisartsen sneller diagnoses kunnen stellen. Aan het einde van het weekend werd Hixalizer door de jury van Dutch Hacking Health tot ‘Best Health Innovation’ uitgeroepen.Sneller diagnoses stellen
Hixalizer gebruikt slimme algoritmes en text mining om de huisarts, op basis van de ongestructureerde tekst in de samenvattingen in een patiëntendossier, suggesties voor mogelijke diagnoses te geven. Teksten met veel spelfouten en afkortingen corrigeert en interpreteert Hixalizer eveneens. De arts kan de gegeven suggesties met een eenvoudige klik bevestigen of verwijderen. In het huidige systeem is dit nu een omslachtig en tijdrovend proces, zeker wanneer een patiënt meer dan één diagnose heeft. Doordat Hixalizer dit proces versnelt, kan de arts tijdens het spreekuur meer tijd aan patiënten besteden.De grootste uitdaging voor het team was om de klinische informatie correct te verwerken tot een diagnose. Door dit te realiseren en de praktische meerwaarde van de toepassing aan te tonen, mocht het team de eerste prijs in ontvangst nemen.
Best Data Driven App
Het bleef voor SAS, Finaps en UMC Utrecht niet bij één prijs. Het team won ook de eerste prijs in de categorie ‘Best Data Driven App’. De ontwikkelde app ‘Medicatie Assistent’ geeft chronisch zieke patiënten beter inzicht in de effecten van hun medicatiegebruik. Naast registratie van de gesteldheid van de patiënt bevat de app een chatbot die helpt met vragen over medicatie, zoals het voorkomen van bepaalde bijwerkingen.De app geeft de patiënt meer controle. Voor artsen is de app ook handig: zij krijgen beter inzicht in de patiënt en kunnen de app gebruiken om ziektes en medicaties te onderzoeken. De verzamelde data zet de app in om de chatbot te trainen. Hierdoor kwalificeert de applicatie voor de naam data-driven: de patiënt voert data in de app, die vervolgens gebruikt wordt om het leven van de patiënt te verbeteren, door middel van het ondersteunen van de arts en onderzoek.
Tijdens Dutch Hacking Health werden in korte tijd veel innovatieve oplossingen bedacht voor problemen in de gezondheidszorg. Met de winst krijgt het team HiX Analyzer onder andere een start-up week bij incubator Rockstart, begeleiding van consultant Deloitte, en een financieringsaanvraag van PNO Consultants.