Introductie mobiele app Dokter Dichtbij vergroot gebruik patiëntportaal HCDO

wo 27 september 2017 - 12:54
Nieuws

De introductie van de mobiele app Dokter Dichtbij afgelopen april door Huisartsencoöperatie Deventer en Omstreken (HCDO) heeft er voor gezorgd dat veel meer mensen het patiëntenportaal MijnGezondheid.net zijn gaan gebruiken. Dat blijkt volgens manager ketenzorg & innovatie Lidwien Kruijswijk-Jansen van HCDO. Zij vertelt over het traject om tot de app te komen in gesprek met De Eerstelijns.

Eind april introduceerde Huisartsencoöperatie Deventer en Omstreken (HCDO) de zelf ontwikkelde patiëntenapp Dokter Dichtbij, die gekoppeld is met het patiëntenportaal MijnGezondheid.net. Dit portaal biedt de 180.000 patiënten in de regio toegang tot huisartsenzorg: 24 uur per dag, zeven dagen per week. Het koppelen van het portal aan de app maakt ook toegang vanaf elke locatie eenvoudiger, aldus Kruiswijk Jansen.

App moet service, bereikbaarheid verbeteren

HCDO kwam ertoe om de app te laten ontwikkelen op basis van zelfonderzoek naar hoe de organisatie in moest spelen op veranderingen in de maatschappij en bij patiëntbehoeften. “Hoe dicht staan we als huisartsen bijvoorbeeld bij onze patiënten en op welke punten kunnen we verbeteren?” De service en bereikbaarheid moet omhoog, was de conclusie.

Voor wat betreft het patiëntenportaal MijnGezondheid.net van PharmaPartners betekende dat er een flinke verandering nodig was. De portal werd op dat moment door slechts tien procent van de huisartsenpraktijken in de regio gebruikt.

App maakt gebruik portal makkelijker

“Huisartsen gaven aan dat het best een stap is voor patiënten om achter de pc te gaan zitten en in te loggen. Met de app maken we dat makkelijker,” stelt Kruiswijk-Jansen. “Bovendien is het een mooie stap naar het invullen van de wettelijke verplichting om vanaf 2020 het dossier elektronisch beschikbaar te stellen aan patiënten. Via MijnGezondheid.net kunnen we de actuele episodes, het medicatie-overzicht en labwaarden al delen.”

Het idee voor de app is uitgewerkt met een afvaardiging van de ICT-commissie. Vervolgens zijn de makers van de MijnDokter app benaderd om het idee naar de praktijk te brengen. PharmaPartners was betrokken voor de koppeling met het patiëntenportaal.

De eerste versie van de app is sinds eind april beschikbaar. Patiënten kunnen daarmee 24 uur per dag een afspraak maken met de huisarts, assistent of praktijkondersteuner, een herhaalrecept aanvragen of een e-consult indienen. Dat loopt allemaal via MijnGezondheid.net. Het voordeel van de app is volgens Kruiswijk-Jansen dat er voor het maken van een afspraak niet hoeft worden ingelogd en dat je het altijd en overal via je telefoon of tablet kunt doen.”

Impact op werkdruk artsen onduidelijk

Hoewel het verbeteren van de service en het binden van patiënten de hoofddoelen zijn van de inzet van e-health toepassingen voor de huisartsencoöperatie, kan de koppeling van app en portal wellicht ook . de werkdruk in de dag- en ANW-zorg verlichten. Kruiswijk-Jansen stelt dat het lastig is om daar nu al antwoord op te geven.

Voor de dagpraktijk leidt de app op termijn hopelijk tot minder telefoon voor de assistente. Maar de app is niet ontwikkeld om de werkdruk voor de ANW-zorg weg te nemen. Wel is er een doorschakeling naar ‘Moet ik naar de dokter? Of dat resulteert in het verminderen van werkdruk is nog de vraag.