VR, mobiele applicaties, alomtegenwoordig internet: het zijn allemaal ingrediënten voor de snelle groei in het gebruik van e-health toepassingen. Ook serious gaming wordt steeds vaker ingezet om mensen op een meer speelse manier te helpen in het behandelen van (vaak) geestelijke problemen. Het Zwolse Isala ziekenhuis past dit toe door kinderen voorafgaand aan een operatie af te leiden met gaming.
Kinderen die in het Behandelcentrum van Isala geopereerd worden, kunnen voortaan al gamend de operatiekamer in, zo laat het Isala weten. De voorbereidingsruimte van het Behandelcentrum – de holding - is sinds kort voorzien van speciaal behang, een Storywall. Patiëntjes kunnen met behulp van een app op een smartphone of tablet de afbeeldingen laten bewegen en daar spelletjes mee doen. Isala stelt voor zover bekend het eerste ziekenhuis in Nederland te zijn dat gamen tot bijna op de operatietafel mogelijk maakt om zo stress voorafgaand aan een operatie te beperken.
Het initiatief voor deze variant op serious gaming komt van Elsbeth Graswinckel, leidinggevende van OK-Behandelcentrum. Het Behandelcentrum voert laag- en middel complexe ingrepen uit voor de specialismen: KNO, Oogheelkunde, Orthopedie, Gynaecologie, Kaakchirurgie, Bijzondere tandheelkunde, Plastische chirurgie en Algemene (mamma)chirurgie. De Storywall is ontwikkeld door Studio Bleep uit Groningen. Het bedrijf is gespecialiseerd in het maken van Serious Games en Augmented Reality.
Warme uitstraling moet stress tegengaan
Omdat er ook veel jonge patiëntjes voor een operatie komen, wilde Graswinckel de holding een warme en gastvrije uitstraling geven, net zoals het Behandelcentrum. “Een operatieruimte is voor de meeste patiënten best een stressvolle omgeving. De hele setting maakt het spannend, zeker voor kinderen. Je krijgt een OK-jasje aan en een infuus wordt ingebracht. Soms moeten patiënten wat langer wachten voordat ze de operatiekamer in kunnen. Dan werkt zo'n steriele omgeving niet echt mee.''
Met de Storywall en een wat verf is de holding volgens het Isala een stuk vriendelijker en vooral voor kinderen toegankelijker geworden. De Storywall kan gebruikt worden door een gratis app op een smartphone of tablet te installeren. De app herkent de afbeeldingen op de wand en daarmee komt het behang tot leven.
Kinderen kunnen op de verpleegafdeling al beginnen met het spelen van de game en kunnen verder spelen op de holding. Er is vooralsnog gekozen voor een onderwater-thema, omdat dit een rustgevende uitstraling zou hebben. De spelletjes zijn korte en simpele, waarbij verliezen niet kan. Teleurgesteld de operatiekamer opgaan is namelijk niet de bedoeling.
Verleggen aandacht leidt af
Volgens Graswinckel blijkt uit evidence based onderzoek dat afleiding door verlegging van aandacht stress- en pijnreducerend kan werken. “Dat het voor afleiding zorgt is nu al merkbaar. De game spreekt de kinderen natuurlijk aan, maar de afbeeldingen trekken ook zeker de aandacht van volwassenen.”
Er zijn meer voorbeelden van de inzet van gaming en VR om af te leiden of te motiveren. Het Erasmus MC-Sophia Kinderziekenhuis begon in maart 2017 met een
virtual-reality (VR) project om kinderen minder angstig te maken voor een operatie. Een goede voorbereiding via VR-toepassingen moet kinderen helpen om minder bang te zijn voor een operatie. In 2016 begon het Máxima Medisch Centrum (MMC) al met praktijktoepassingen van VR-video’s, al was dat bedoeld om patiënten beter voor te bereiden op moeilijke behandelingen.
Motiveren tot bewegen
Het Medisch Spectrum Twente heeft in juli vorig jaar op de poli Kindergeneeskunde de interactieve playground AirPlay geopend, waarbij beweging en monitoring van astmapatiënten gecombineerd wordt. Het virtuele,
interactieve speelplein moet kinderen met astma helpen om meer te bewegen en zo hun aandoening beter onder controle te houden.