Kennis over e-health laag bij veel verzorgend personeel

di 27 december 2016 - 15:38
Nieuws

Koudwatervrees en gebrek aan relevante opleiding beperken de kennis van zaken op het gebied van e-health-toepassingen bij veel zorgmedewerkers. Dat stelt zegt Liesbeth Meijnckens, zelfstandig adviseur op het gebied van digitale gezondheidstechnologie, in het programma BNR Beter.

Meijnckens heeft het over een groot deel van het zorgpersoneel en geeft aan dat het kennisniveau erg laag is als het gaat om e-health-toepassingen. Al langer actief zorgpersoneel heeft koudwatervrees, terwijl veel jongeren die net van de opleiding af komen onvoldoende opgeleid zijn in het gebruik van digitale technologie op zorggebied. Verder is er vaak sprake van wat de adviseur ‘verwarrende verhalen’ noemt over technologische ontwikkelingen.

E-Health kan niet alleen de zorg van bijvoorbeeld hartcentra verbeteren, in feite is de technologie achter e-health-toepassingen relevant voor elke tak van de zorg, all maakt elke sector zijn eigen ontwikkeling door, aldus Meijnckens in BNR Beter. “Denk aan online contact leggen, online afspraken maken en online toegang krijgen tot je eigen gegevens en dossier; daarvan kun je zeggen dat het in elke tak van sport in de zorg relevant is. Maar het goede nieuws is dat ze beter dan vijf jaar geleden weten waar het over gaat, als je maar uitlegt wat de basisontwikkelingen zijn.”

Betere vindbaarheid

Volgens de adviseur zijn zorgaanbieders en zorgverleners verantwoordelijk voor een veel betere vindbaarheid  op internet van hun zeer waardevolle informatie. Een goed voorbeeld is thuisarts.nl, dat de vindbaarheid van de huisartsen aanzienlijk heeft vergroot. Onderzoek van het Leids Universitair Medisch Centrum en het Nederlands Huisartsen Genootschap heft onlangs aangetoond dat het zorggebruik bij de huisarts in de twee jaar na de lancering van de website Thuisarts.nl is afgenomen met 12 procent. “Ze stimuleren dat mensen eerst op thuisarts.nl kijken of het nodig is om naar de huisarts te gaan.”

Bij zorgpersoneel en in de opleidingen ziet Meijnckens een gevarieerd beeld. “Er is een voorhoede die heel veel kennis heeft en bij veel pilots en projecten is aangesloten. Maar de vraag is hoe we de grote groep zover krijgen dat ze op een eigentijdse manier gaan werken.”

Rol menselijke factor

E-health heeft hoe dan ook de toekomst, meent Ed de Kluiver, bestuursvoorzitter van het Isala Hartcentrum in Zwolle. Al zal de menselijke factor altijd een rol spelen. “Er zal altijd een warm contact nodig zijn, dus het zal altijd én én zijn: de traditionele zorg en de zorg thuis. Maar ik denk dat mensen steeds meer in staat zijn een deel van hun vragen zelf opgelost te krijgen en ook om zelf de regie te voeren rond behandeling, natrajecten en chronische ziekten. De rol van de dokter zal zeker veranderen van een kennisbron naar een coachende dokter.”
Wilt u als patiënt, zorgprofessional, bestuurder, IT-er, beleidsmaker op de hoogte blijven van alle relevante e-health ontwikkelingen in de zorg? Bezoek dan net als uw collega's op 26 januari a.s. gratis het ICT&health Experience Congres.