Teun Aalbers is student en ontwikkelaar van spellen. Hij bedenkt met zijn bedrijf GainPlay spellen die impact hebben op ons dagelijks leven, zoals een digitaal platform Moodbot met de HKU voor mensen in ggz-instellingen. Nieuw is Daydream, leren dagdromen met neurofeedback.
Cliënten kunnen bij Moodbot aangeven hoe ze zich voelen en samen met de behandelaar en de groep doelen stellen. Een ander product dat hij ontwikkelt is de brain-aging Monitor Deze moet mensen stimuleren gezond te leven, omdat dat goed is voor de gezondheid van je lichaam en je hersenen. Hij ontwikkelde in samenwerking met de Radboud Universiteit en het PlayNice Institute ook Mindlight, een horror-survival-spel dat kinderen helpt met hun angststoornissen om te gaan.Aalbers bedacht een aantal puzzels om cognitieve vaardigheden te testen. Zo wordt eerder duidelijk of iemand dement dreigt te worden of naar een geheugenpoli moet. Bij brain-aging monitor draagt de gebruikter de hardware op zijn hooft. Deze meet met een sensor de alfa- en bètagolven en ziet zo of je ontspannen of gespannen bent. GainPlay Studio maakte gametoepassingen voor deze techniek.
Hoe voel je je?
Nieuw is GainPlay Daydream, waarin de seizoenen veranderen op basis van je gemoedstoestand. De speler start in de winter, en naarmate zijn hersens zich verder ontspannen, wordt het lente en vervolgens zomer — totdat de onrust toeslaat, dan werk je jezelf via de herfst prompt weer de winter in. Volgens Aalbers is dagdromen een meditatieve staat die je kunt aanleren met neurofeedback. In Vrij Nederland zegt hij er dit over: "Het is beperken van stress. Toch een van de grote welvaartsziekten van deze tijd. Mensen zijn steeds vroeger helemaal uitgedraaid.’Een eerste pilot is net afgerond. GainPlay is nu op zoek naar investeerders. Het spel is inmiddels ook genomineerd voor de Games For Change 2015 Award.
Bekijk een video waarin Teun Aalbers uitlegt hoe dit werkt
###Neurofeedback###