Fontys Paramedische Hogeschool heeft na een vierjarig onderzoek lesmateriaal ontwikkeld waarin acceptatie van technologie door ouderen centraal staat. Het lesmateriaal is te gebruiken voor MBO en HBO zorg-, welzijn- en techniekopleidingen. Met het onderzoekt achterhaalde Fontys de belemmerende en bevorderende factoren bij ouderen, wat betreft het gebruiken van technologie.
Technologie speelt een steeds grotere rol in de huidige gezondheidsindustrie. Sensoren, wearables, apps en QR-codes hebben hierin allemaal een aandeel. Er is echter nog een andere trend gaande in Nederland: de vergrijzing. Er zijn steeds meer ouderen, die niet altijd dezelfde affiniteit met technologie hebben als de jongere generatie. Voor hen kan het echter een grote rol spelen in langer thuis en zelfstandig blijven wonen.Langer thuis, wat haal je in huis?
Het onderzoek ‘Langer thuis, wat haal je in huis?’ van Fontys Paramedische Hogeschool focust zich op deze problematiek. Met het onderzoek, wat van 2012 tot en met 2016 liep, richtten Fontys en 14 partners zich op ouderen van 70 jaar en ouder. Het doel van het onderzoek was achterhalen welke bevorderende en belemmerende factoren er bij ouderen zijn wat betreft het gebruiken van technologie om langer thuis te wonen.Lesmateriaal voor zorgverleners
Het onderzoek resulteerde in informatie voor zorgverleners; hoe kunnen zij de cliënt helpen technologie te gebruiken? Fontys zet dit in als lesmateriaal, bestaande uit een docentenhandleiding, een model en film- en leskaarten. Daarnaast ontstond uit het onderzoek een Gespreksleidraad, voor het voeren van een gesprek over de mogelijkheden van technologie. Het lesmateriaal kan bij zorg-, welzijn- en techniekopleidingen op zowel MBO als HBO niveau ingezet worden.Films als lesmateriaal
Met de vier persona’s — variërend van geïnteresseerd in technologie tot niet geïnteresseerd in technologie — sluit de studie geen enkele Nederlandse oudere uit. Dit maakt het voor zorgverleners makkelijker om cliënten aan het onderzoek te relateren. Eén van deze persona’s, Karel, is uitgewerkt in een serie van twaalf korte films. In deze filmpjes wordt een praktijksituatie nagespeeld, waarin verschillende betrokken personen aan bod komen. Zo worden familiebanden aangestipt, maar wordt er ook uitgebeeld wat de rol van de zorgverlener is. Iedere film komt met een leskaart met concrete vragen, verdiepende thema’s en lessuggesties.###Langer-Thuis###
Het nieuwe lesmateriaal moet (toekomstige) zorgverleners meer inzicht en kennis geven in de acceptatie van technologie door ouderen. Ook het implementeren en langdurig gebruik van technologie moet hierdoor soepeler gaan.