“Over pyschiatrische problemen is online onvoldoende gevalideerde informatie te vinden. Ook duurt het vaak lang voordat iemand de juiste GGZ-interventie krijgt”, stelt Jolande Tijhuis, bestuursvoorzitter bij de CONRISQ Groep, waarmee Vincent van Gogh op 1 mei 2019 is gefuseerd. Deze problemen effectief aanpakken kan volgens haar met een online platform, waarop mensen zowel betrouwbare informatie over psychiatrische aandoeningen vinden als een match met de juiste behandelaar. De GGZ-organisatie startte onlangs met de ontwikkeling van dit nieuwe ‘match & care’ concept. Lees binnenkort in ICT&health 3 waarom en hoe Vincent van Gogh dit unieke initiatief realiseert.
Al sinds ze in 2011 aantrad als bestuurder van Vincent van Gogh, maakt Tijhuis zich sterk voor meer eigen regie voor de GGZ-patiënt. De inzet van technologie speelt daar volgens haar een cruciale rol in. “Dat is noodzakelijk om kwalitatief goede zorg op het juiste tijdstip op de juiste plek te krijgen.”
Juiste match met behandelaar
Het nieuwe GGZ-platform dat Tijhuis voor ogen heeft om onder meer sneller de juiste (online) behandeling aan te bieden, geeft mensen met psychische problemen valide informatie over psychiatrische aandoeningen en de mogelijkheid contact te maken met lotgenoten, mantelzorgers en zorgverleners, zoals de huisarts, het wijkteam en andere GGZ-professionals.
“We willen ervoor zorgen dat op basis van de data die een patiënt beschikbaar stelt, de juiste match met een behandelaar naar voren komt. In dit traject willen wij de licence to operate bieden: we leiden de behandelaars die we op ons platform toelaten op en zorgen ervoor dat ze BIG-geregistreerd zijn, via nascholing hun registratie kunnen onderhouden en contracten met verzekeraars hebben.”
Vincent van Gogh ontwikkelt dit nieuwe ‘match & care’concept zelf, in co-eigenaarschap met een Nederlandse ICT-aanbieder. “Want we willen absoluut niet dat er ongeoorloofde dingen gebeuren met de data van bezoekers van ons platform”, stelt Tijhuis.
Geen blauwe aanpak
Tijhuis kiest er bewust voor geen ‘blauwe aanpak’ te hanteren bij innovatie. “Je kunt er een project van maken en het via met het ‘spreadsheet-denken’ van een managementadviesbureau uitvoeren, maar mijn ervaring is dat dit in de zorg niet werkt. Dit is een vak waar mensen graag hun passie invullen, dus willen we de ziel van de organisatie raken.”
Lees volgende maand in de coverstory van ICT&health 3 hoe de ambitieuze bestuurder dit in de praktijk brengt, welke ervaringen Vincent van Gogh heeft met digitale zorginnovatie en hoe het nieuwe ‘match & care’ concept wordt gerealiseerd.