Met een nieuwe app van joint venture Sentean kunnen ziekenhuispatiënten voortaan een reeks zaken regelen vanuit een enkele toepassing. Het gaat onder meer om het bestellen van maaltijden, maar ook het inzien van hun medische gegevens, het alarmeren van een verpleegkundige of het instellen van licht en temperatuur op de kamer.
Volgens ontwikkelaar Sentean Technologies biedt de app patiënten meer regie over hun verblijf in het ziekenhuis. Daarnaast zijn er minder vrijwilligers nodig, bijvoorbeeld om bestellingen voor maaltijden op te nemen. Medisch Centrum Twente werkt al met de app, die volgens Sentean komend jaar door nog eens drie grote ziekenhuizen in gebruik wordt genomen.
Meer grip, betere zorg
De app is ontwikkeld door Sentean Technologies, een joint venture van Patientline en Score Media. Score Media is voor Sentean al actief bij het Medisch Spectrum Twente (MST), waar de app via 700 iPads beschikbaar wordt gesteld aan patiënten en volledig geïntegreerd is met het EPD/ECD en het systeem van de maaltijdleverancier. Patientline levert de software aan twee grote Nederlandse ziekenhuizen die begin dit jaar gaan werken met Sentean. Later dit jaar volgt nog een derde.
Behalve het vergroten van de grip van patiënten op hun ziekenhuisverblijf, moet de app het ziekenhuizen mogelijk maken hun zorg efficiënter aan te bieden en hun service verbeteren. Via een beveiligde koppeling met hun elektronisch patiënten- of cliëntendossier (EPD/ECD) kunnen ze hun eigen gegevens inzien nadat de arts is geweest of die tijdens diens bezoek bespreken. Ook toont de app relevante informatie en video’s over hun ziekte. Omdat patiënten tegenwoordig gemiddeld na circa 2,5 dagen het ziekenhuis verlaten, kunnen ze de app thuis verder gebruiken en vanuit huis op een afgesproken tijdstip beeldbellen met de arts. Via een ingebouwde camera kan de arts de patiënt zelfs onderzoeken.
Beeldbellen en bestellen
In het ziekenhuis is beeldbellen met familie mogelijk. Verder kunnen gebruikers vanuit bed producten uit de winkel of andere diensten bestellen, de temperatuur op hun kamer instellen en tv, radio, licht en gordijnen bedienen. Ook kunnen ze enquêtes invullen en de dienstverlening beoordelen. Als meer ziekenhuizen de app gaan gebruiken ontstaat een ranking, wat voor instellingen weer aanleiding kan zijn om hun zorg of service te verbeteren.
De Sentean app kan via de tablet of smartphone van de patiënt gebruikt worden, maar Patientline geeft er de voorkeur aan dat ziekenhuizen gratis iPads ter beschikking stellen. Onder meer vanwege de vertrouwelijkheid van gegevens en strakke hygiëne-protocollen. Het faciliteren van deze devices aan de gebruiker kan Patientline voor de ziekenhuizen verzorgen. Patientline is van origine een aanbieder van tv- en internetdiensten voor patiënten en cliënten van zorginstellingen. Die markt is op zijn retour en daarom wil het bedrijf andere diensten gaan aanbieden.
Te Riele: “In de hotelwereld wordt al met dit soort apps gewerkt. Eigenlijk is het traditionele ziekenhuis ook steeds meer een zorghotel aan het worden. Wat we met Sentean doen is bestaande mogelijkheden samenbrengen in één app, die een soort ‘bed buddy’ wordt van de patiënt."