Patiënten moeten vanaf het begin betrokken worden bij de ontwikkeling van nieuwe digitale gezondheidstoepassingen. Want alleen dan is er voldoende vertrouwen van patiënten in de meerwaarde van de digitale zorgmiddelen. Dat schrijft Patiëntenfederatie Nederland in een brief aan de Tweede Kamer. Die praat later deze week over digitale zorg.
Voor de invoering van medische technologie is niet alleen gebruiksgemak en meerwaarde voor patiënten belangrijk, schrijft de Patiëntenfederatie in zijn brief aan de Tweede Kamer. Ook ziet de organisatie vertrouwen van gebruikers in de toepassingen als essentieel.
“Daarom moeten patiënten al vanaf de ontwikkeling van technologie goed betrokken worden. Ook moet betrouwbare informatie over veiligheid, kwaliteit, werkzaamheid, gebruiksvriendelijkheid en meerwaarde beschikbaar zijn. Zo kunnen gebruikers bepalen of een app een zinvol en veilig hulpmiddel is. Het is niet genoeg om af te gaan op de informatie van de (commerciële) aanbieder”, zo valt in de brief te lezen.
‘Meer vertrouwen in digitale toepassingen’
De Patiëntenfederatie stelt dat de minister voor medische zorg kan helpen het vertrouwen van patiënten in het gebruik van nieuwe digitale zorg te vergroten. Dat kan bijvoorbeeld door een handvat waarmee gebruikers kunnen beoordelen of een app veilig en zinvol is. Helderheid over veiligheid en gebruiksmogelijkheden van apps en digitale vernieuwing kan het verschil maken, aldus de federatie.
Uit de brief: “Voor de invoering van MedTech is niet alleen gebruiksgemak en meerwaarde voor patiënten belangrijk. Vertrouwen van gebruikers in de toepassingen is daarbij essentieel. Daarom moeten patiënten al vanaf de ontwikkeling van technologie goed betrokken worden. Ook moet betrouwbare informatie over veiligheid, kwaliteit, werkzaamheid, gebruiksvriendelijkheid en meerwaarde van MedTech beschikbaar zijn. Zo kunnen gebruikers bepalen of een app een zinvol en veilig hulpmiddel is. Het is niet genoeg om af te gaan op de informatie van de (commerciële) aanbieder.”