PLEZIER verlaagt administratielasten KNO-artsen Radboudumc

vr 19 april 2019 - 08:10
Administratie
Digitalisering
Nieuws

Het Radboudumc meldt dat het gebruik van PLEZIER, een programma dat zorgverlener helpt beter gebruik te maken van het elektronisch patiëntendossier (EPD), een tijdsbesparing van 30 tot 40 procent oplevert. Het Radboudumc en zorgconsultant KINASE slaan de handen nu ineen om samen PLEZIER uit te rollen in de Nederlandse ziekenhuizen.

Guido van de Broek en Jimmie Honings, hoofdhalschirurgen in het Radboudumc, merkten kort na de introductie van het EPD dat ze handig waren met het systeem terwijl het gehele ziekenhuis nog moest wennen aan de nieuwe manier van werken.

Van De Broek en Honings ontwikkelden daarop smartteksten, handigheidjes en gingen uniformer werken. Zo werden poli- en operatienotities door het EPD zelf uitgewerkt en brieven voor de huisarts automatisch geschreven.

Forse tijdsbesparing

Samen met afdelingshoofd Henri Marres ontwikkelden ze een onderwijsprogramma dat aansloeg bij collega’s. Na enige tijd bespaarde de goede omgang met het EPD sommige artsen zo’n 30 tot 40 procent tijd. Inmiddels zijn ongeveer 800 artsen getraind en profiteert een flink deel van hen hiervan.

De methodes van Van De Broek en Honings bleven niet onopgemerkt en al snel meldden zich een groot aantal ziekenhuizen met aanvragen. Vanwege de hoge vraag werden de zorgconsultants van KINASE bij het project betrokken.

KINASE heeft al een vergelijkbaar programma voor het andere grote EPD-programma in Nederland: HiX (‘Happy met HiX’). Door deze samenwerking kan KINASE, EPD-optimalisaties en trainingen bieden voor ruim 90% van de Nederlandse ziekenhuizen. Eerder al, omarmde het programma ‘Registratie aan de bron’ de PLEZIER-methode. Registratie aan de bron is een initiatief van de acht Nederlandse umc’s en Nictiz. Het is een landelijk programma dat als doel heeft zorginformatie beter te registreren en te delen.

Lagere administratielasten

Administratielasten zijn een groot thema binnen de zorgsector. Vorig jaar luidde de Federatie medisch Specialisten (FMS) hierover nog de noodklok en stelde dat het terugdringen van administratieve werkzaamheden in ICT-systemen zoals EPD in grote mate kan bijdragen aan het terugdringen van als onzinnig beschouwde taken.

Voorbeelden zijn het terugdringen van de stapeling van kwaliteitskeurmerken en het beperken van afvinklijstjes in het EPD en orders via het ICT-systeem. Van FMS mag het ministerie VWS een nog stevigere rol pakken in het verminderen van de (digitale) administratielast, vooral als het gaat om de EPD/ICT-problematiek.

De hoge administratielasten voor medisch specialisten moeten met een combinatie van korte- en langetermijnplannen aangepakt worden. Dat stelde Marcel Daniëls, algemeen voorzitter van de FMS vorig jaar. De FMS werkt al enige tijd aan een actie-agenda met kansrijke en duurzame oplossingen om de administratielast te verminderen. Hiervoor worden drie oplossingsrichtingen als uitgangspunt genomen: ICT/EPD, personele ondersteuning, schrappen van overbodige regels en verbeteren van de bestaande registraties.