Regionale ziekenhuizen komen met laagdrempelige BeterDichtbij-dienst

wo 5 oktober 2016 - 14:01
Nieuws

De Vereniging Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen (SAZ) hebben de gratis dienst BeterDichtbij gelanceerd. Het doel van de app is om mensen een veilige en laagdrempelige contactmogelijkheid te bieden met het ziekenhuis in hun regio. Het gaat veelal om kleine vragen die men anders niet zo eenvoudig aan de juist medisch specialist kan stellen.

Het concept wordt momenteel als uitgerold bij vier regionale ziekenhuizen.  Voorlopig kunnen patiënten van het Röpcke-Zweers Ziekenhuis, BovenIJ Ziekenhuis, Ommelander Ziekenhuis Groningen en het Ziekenhuis Rivierenland Tiel de app gebruiken om in een beveiligde omgeving persoonlijke vragen stellen aan hun eigen ziekenhuis of arts en onderzoeksuitslagen ontvangen op hun telefoon. Ook niet-patiënten in de regio kunnen BeterDichtbij gebruiken.  Volgend jaar sluiten naar verwachting nog eens acht regionale ziekenhuizen aan en wordt het aantal functies uitgebreid.

“We merken dat patiënten met allerlei kleine vragen zitten die ze niet zo gemakkelijk aan de juiste persoon kunnen stellen,” aldus Bert Kleinlugtenbeld, voorzitter van de Vereniging Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen (SAZ) en voorzitter van de RvB van één van de SAZ-ziekenhuizen, het Streekziekenhuis Koningin Beatrix in Winterswijk. “Met de BeterDichtbij app kunnen patiënten en andere gebruikers vragen gemakkelijk stellen, zowel praktisch als medisch. Mensen die al patiënt zijn bij een van de deelnemende specialismen in de ziekenhuizen kunnen via BeterDichtbij worden uitgenodigd direct met hun arts te appen.”

Aanspreken brede doelgroep

BeterDichtbij moet een brede doelgroep aanspreken, in tegenstelling tot veel diensten en apps die ontwikkeld zijn voor specifieke patiëntengroepen en mensen die al verwezen zijn, bijvoorbeeld zwangere vrouwen. Verbinding in de regio is één van de strategische pijlers van BeterDichtbij. BeterDichtbij sluit volgens Kleinlugtenbeld perfect aan op de kracht van de regionale ziekenhuizen, doordat inwoners en patiënten hun persoonlijke vragen kunnen stellen aan hun eigen ziekenhuis of arts.

Door samen op te trekken met een vernieuwend serviceconcept hopen de regionale ziekenhuizen ook digitaal de verbinding met de burger sterker te maken in de concurrentieslag met andere zorgaanbieders: academische en gespecialiseerde ziekenhuizen, maar ook nieuwe (digitale) zorgaanbieders die een deel van hun patiëntenpopulatie bedienen, bijvoorbeeld met telemonitoring-diensten bij hartpatiënten.

Anders dan de grote ziekenhuizen en academische medische centra, met derde geldstromen en budget voor innovatie en ICT, hebben streekziekenhuizen vaak te maken met een beperkt ICT-budget. BeterDichtbij is zo gebouwd dat de app uitgebreid kan worden met andere functies in de toekomst, zoals direct een afspraak maken, uitslagen delen, of zelf pijn-metingen doorgeven.

BeterDichtbij biedt patiënten en consumenten een gemakkelijke en gebruiksvriendelijke app. De achterkant, voor de zorgprofessionals, is een web-dashboard waar artsen en verpleegkundigen veilig kunnen inloggen. Zorgprofessionals kunnen de dienst inpassen in hun eigen informatie- en werkproces. Via het web-dashboard kunnen artsen of verpleegkundigen herinneringen, reply-berichten en standaard antwoorden versturen.

Groei gebruik digitale diensten

De dienst en bijbehorende app is ontwikkeld door ‘digital agency’ Mirabeau, dat anderhalf jaar geleden begon met het ontwikkelen van een serviceconcept voor zorgtoepassingen. Reden hiervoor is het toenemend gebruik van (mobiele) online diensten voor steeds meer zaken, van parkeren tot mobiel bankieren. Mensen raken er aan gewend dat men snel en direct zaken kan regelen. Onder meer de diensten van het Amerikaanse HealthTap zijn als voorbeeld gebruikt.

Volgens medeoprichter Godfried Bogaerts van Mirabeau zijn de modernste technieken ingebouwd om de veiligheid en privacy van BeterDichtbij-gebruikers te waarborgen. Het platform is in beheer bij gecertificeerde providers en de data wordt opgeslagen op sterk beveiligde servers en nooit op de telefoon van een patiënt. Verder lopen artsen en verpleegkundig specialisten niet rond met een device, maar gebruiken ze het BeterDichtbij web-dashboard, dat gebruik maakt van twee-weg authenticatie, om vragen te beantwoorden en uitslagen te delen. Hieronder de video over HealtTap die mede als voorbeeld voor BeterDichtbij diende

###HealthTab###