Digitale zorg kan op twee vlakken ondersteunen: het kan zorg verbeteren en het kan zorg efficiënter maken. Dat laatste is waar Ziekenhuis Groep Twente (ZGT) naar streeft. Het toepassen van e-health-oplossingen moet deel gaan uitmaken van een bezuinigingsoperatie die nodig is door de sterke groei van geleverde complexe zorg aan onder meer oudere patiënten.
De twee ziekenhuizen van ZGT in Almelo en Hengelo moeten komend jaar 15 miljoen euro bezuinigen op een jaaromzet van 330 miljoen euro, ofwel 4 procent. De bezuinigingsoperatie is volgens Dagblad Tubantia nodig omdat er door ZGT veel meer kosten worden gemaakt, dan er door de verzekeraars worden vergoed.De reden is vooral dat de ziekenhuisgroep meer complexe ouderen binnenkrijgt. Ook lopen de kosten voor dure medicijnen op en wordt er meer geld uitgegeven aan (dure) diagnostiek. In 2016 deed zich eenzelfde situatie voor. Toen bood zorgverzekeraar Menzis op het laatste moment uitkomst met een extra vergoeding. De ZGT wil voorkomen dat zo’n noodgreep dit jaar opnieuw nodig is.
De Raad van Bestuur van ZGT wil volgens bestuurder Wolter Odding volgend jaar niet opnieuw weer in de financiële problemen wil komen. Zonder ingrijpen kan wel gebeuren, want het aantal patiënten zal waarschijnlijk nog wel blijven toenemen, en de mogelijkheden voor behandeling en medicatie, worden ook alleen maar groter.
Bestuursvoorzitter Ton Ruikes stelt dat de geboden kwaliteit overeind moet blijven. Door beter te kijken naar wat zinnige zorg is - kijken naar de waarde die een behandeling toevoegt aan het welzijn en levensgeluk van de patiënt – moet dit deels mogelijk worden. Behalve van zinnige zorg wil ZGT echter meer werk maken van e-health, digitale toepassingen en oplossingen waarmee patiënten meer regie krijgen. Details geeft ZGT nog niet, daarvoor is het nog te vroeg.
Steeds meer e-health pilots, toepassingen
Ziekenhuizen voeren in toenemende mate pilots uit met e-health toepassingen, onder meer om monitoring van patiënten te verbeteren, medicatieveiligheid te verbeteren, of om artsen, medewerkers en patiënten over meer informatie te laten beschikken. Artsen kunnen zo betere behandelingen bieden, patiënten krijgen meer inzicht in en regie over de behandeling.Het Slingeland Ziekenhuis bijvoorbeeld experimenteert sinds vorig jaar met slimme pleisters. Slimme pleisters houden de gezondheidstoestand van een patiënt continu in de gaten en zenden de gegevens door. Eind juni werd de geplande introductie van de slimme pleister al aangekondigd als onderdeel van het project ‘Sensing Clinic’, een samenwerkingsverband tussen het ziekenhuis en het Japanse Fujitsu.
Het Medisch Spectrum Ziekenhuis in Twente zet sinds begin vorig jaar 700 iPads in om de patiënten beter van dienst te kunnen zijn. Patiënten kunnen met de App eten en drinken bestellen. Ook TV kijken en radio luisteren kan via de tablet via een speciale app die niet in de App Store te vinden is. De app werd ontwikkeld door Score Media uit Enschede. Alles wat patiënten nodig hebben is verwerkt in de app. Door grote knoppen en een duidelijke indeling is deze volgens Score Media geschikt voor alle leeftijden.
Diverse ziekenhuizen bieden al betere medicatieveiligheid aan, zoals het Westfriesgasthuis, Nij Smellinghe en het Deventer ziekenhuis via het MedEye-systeem. Daarmee wordt de toediening van medicatie aan patiënten extra gecontroleerd, zodat regelmatig optredende fouten zo veel mogelijk geëlimineerd worden.