VGZ rolt online medicijnservice voor klanten uit

6 december 2021
Medicijnen-Innemen
Digitalisering
Nieuws

Klanten van zorgverzekeraar VGZ kunnen vanaf 1 januari 2022 gebruikmaken van een nieuwe online medicijnservice. Nadat tijdens de coronacrisis bleek dat steeds meer verzekerden hun eigen medicatie het liefst digitaal willen bestellen en thuis willen ontvangen, heeft VGZ besloten de online medicijnservice breed uit te rollen. De zorgverzekeraar wil zo het farmaceutische landschap een stuk digitaler en flexibeler maken.

De online medicijnservice van VGZ is bedoeld voor het online bestellen en (laten) bezorgen van medicijnen waarvoor de eigen huisarts een recept uitschrijft. Verzekerden hoeven dan niet meer zelf naar de apotheek te gaan. De medicijnen kunnen online via de computer of een app besteld worden. Vervolgens worden ze thuis bij de patiënt bezorgd. Uiteraard kunnen VGZ-klanten die dat willen hun medicijnen ook nog altijd op de traditionele wijze bestellen en zelf afhalen bij de apotheek.

"De online medicijnservice wordt een extra dienst voor onze leden. Ten eerste omdat zij dan, tijdens corona-tijd, niet de deur uit hoeven als ze dat niet willen. Maar ook omdat het voor mensen gewoon makkelijker is, zeker voor diegenen die gewend zijn om veel online te kopen", vertelt Chief Health Officer Marjo Vissers van VGZ.

Samenwerking online medicijnservice

Op dit moment is Nederland, zeker vergeleken bij landen als de Verenigde Staten, nog relatief klein als het gaat om het online bestellen van medicijnen. Dat geldt in ieder geval voor medicijnen die door verzekeraars worden vergoed. Vlak voor het begin van de coronacrisis, in februari 2020, startten Etos en Thuisapotheek een pilot met het bestellen van medicijnen via de Etos+ app. Bij VGZ wordt momenteel ook nog maar een klein deel van alle medicijnen die vergoed worden, online besteld.

VGZ werkt voor de nieuwe online medicijnservice onder andere samen met De Nationale Apotheek. “Samen met VGZ willen we dit apotheekconcept groot maken. De basis blijft te allen tijde de registratie in het systeem van de apotheek. Er is persoonlijk advies bij de eerste uitgifte, we stemmen het medicijngebruik zo nodig af met de voorschrijver en we evalueren jaarlijks de chronische medicatie”, aldus Marc van Loenhout, directeur van De Nationale Apotheek.

Daarnaast werkt VGZ ook samen met MedApp. Zij helpen patiënten, met behulp van hun digitale diensten, met het dagelijkse en juiste gebruik van medicijnen. Dat gebeurt onder andere via een zogenoemde digitale ‘medicijnwekker’. Die zorgt er niet alleen voor dat patiënten herinnerd worden dat ze medicijnen moeten innemen, maar via de dienst wordt ook gemeld wanneer het tijd is om nieuwe medicijnen te bestellen. “Samen met VGZ gaan we het farmaceutische landschap een stuk verder digitaliseren en daardoor flexibeler maken", vertelt Pit Janssen, apotheker en medeoprichter van MedApp.