VieCuri introduceert een CMIO voor digitale zorg

14 april 2022
Doctor-Digitaal
Digitalisering
Nieuws

Het VieCuri ziekenhuis heeft een functie geïntroduceerd voor de verbinding tussen de digitalisering van de zorg en de medische praktijk; Chief Medical Information Officer (CMIO). Deze rol wordt binnen het ziekenhuis ingevuld door cardioloog Wilfred Heesen, naast zijn reguliere werk. Daarmee zet ook het Noord-Limburgse ziekenhuis een belangrijke volgende stap in de digitalisering van de zorg.

De kersverse CMIO van het VieCuri heeft al jaren een grote affiniteit met digitale zorg. Door zijn medische achtergrond voegt de CMIO in deze rol het perspectief van de gebruiker toe aan de technologie voor digitale zorg. Een waardevolle combinatie. Daarnaast bekijkt en inventariseert de CMIO innovaties die bij andere ziekenhuizen en zorgtechnologie bedrijven ontwikkeld worden. Innovaties die het ziekenhuis kan adopteren en daardoor niet zelf hoeft te ontwikkelen.

"Vijf jaar geleden ben ik begonnen met inzetten van eHealth en het organiseren van het ‘Congrestival', een congres waarop bedrijven hun digitale middelen presenteren in VieCuri. Ik ging steeds meer de brugfunctie vervullen tussen zorg en ICT. Sinds 1 maart 2022 ben ik officieel Chief Medical Information Officer. Het naar binnen halen van innovaties die elders worden ontwikkeld, is een van mijn taken. We hoeven niet alles zelf uit te vinden”, aldus Heesen.

Digitale zorg bij VieCuri

Het VieCuri ziekenhuis zet grote stappen op het gebied van digitalisering van de zorg. Naast het binnenhalen van bestaande innovaties, staat het ziekenhuis ook bekend als een voorloper op het gebied van digitale zorg. Een voorbeeld daarvan is de VieCuri Behandelapp. Die werd enkele jaren geleden al ontwikkeld en uitgerold. In de Behandelapp kan de patiënt terecht voor informatie op maat met betrekking tot zijn behandeling.

Andere voorbeelden zijn de introductie van de slimme pleister en de hartfalencoach app. Daarmee kan de patiënt thuis zelf metingen doen - zoals hartslag, zuurstofgehalte, temperatuur en bloeddruk - die vervolgens op afstand in het ziekenhuis gemonitord worden. Artsen kunnen aan de hand van die metingen, indien nodig, de behandeling aanpassen of bijsturen.

"Ons ziekenhuis verzorgt ook trainingen aan thuiszorgmedewerkers zodat zij de patiënten thuis kunnen helpen met het gebruik van de app én aanpassingen in de zorg. Dat is echte netwerkzorg en daar mogen we trots op zijn. Dat gebeurt nog maar op weinig plekken in Nederland. De patiënt hoeft door deze netwerkzorg en de inzet van de app minder vaak naar het ziekenhuis voor een controle. Het streven is ook dat mensen minder vaak opgenomen hoeven worden”, vertelt CMIO Heesen.

Innovatie vs. bestaande oplossingen

Bij de digitalisering van de zorg maakt de CMIO van het VieCuri onderscheid tussen pure innovatie en het inpassen van bestaande oplossingen. “De zorg zal de komende jaren sterk profiteren van ontwikkelingen als slimme data-analyses met kunstmatige intelligentie en trainingen/scholingen met virtual reality. Daar wordt in VieCuri zelfs een heel nieuwe afdeling voor opgezet", zegt Heesen.

Toch ziet hij op korte termijn vooral ook uitdagingen voor het inpassen van bestaande oplossingen zoals de slimme pleisters en thuismetingen in de huidige manier van werken. "Met alleen een nieuwe app ben je er niet, ‘20% techniek en 80% organisatie’ is niet voor niets de basisregel”, voegt de CMIO toe.

Heesen's wens is dat het VieCuri over vijf jaar ver gevorderd is met de inrichting van netwerkzorg. "De grootste uitdaging wordt dat het netwerk toegang krijgt tot de data van patiënten. Zowel het dossier van het ziekenhuis, als dat van de huisarts én de thuiszorg moet je kunnen inzien. Die infrastructuur combineren met slimme apparaatjes en thuismetingen, helpt ons als zorgprofessionals om de beste zorg te leveren aan onze patiënten”, besluit de CMIO.