Een visie bepalen voor het komende jaar? Onbegonnen werk in een situatie die zo onvoorspelbaar is als afgelopen jaar. Niemand weet hoe lang onze terugkeer naar het normale dagelijkse leven nog gaat duren. Nog afgezien van de vraag hoe dat ‘nieuwe normaal’ er dan uit gaat zien, en of we ooit weer terug zullen keren naar wat inmiddels bestempeld is als het ‘oude normaal’. Één ding is zeker: Vcare wil ook in 2021 werken vanuit de mens, en niet vanuit de techniek.
Waar sommige sectoren volledig draaien om innovatie, is de adaptiesnelheid binnen de gezondheidszorg laag. Toen Vcare de markt jaren geleden betrad, was de rol van communicatietechnologie in de zorg nog onontgonnen gebied. Hoewel er tegenwoordig ontzettend veel mogelijk is op het gebied van innovatieve techniek, blijft de zorg nog altijd graag bij het vertrouwde. Innoveren puur om het innoveren? Dat kent deze sector niet.
Dat is ook logisch en waarschijnlijk een goede zet. De zorgsector is namelijk in de eerste plaats op menselijkheid gericht, en niet zo zeer op techniek. Techniek is nooit het einddoel, maar moet vooral een hulpmiddel zijn om de beste zorg te kunnen leveren. Dat iets technisch gezien mogelijk is, betekent dus ook niet dat de zorg op die nieuwe ontwikkelingen zit te wachten.
Intrinsieke motivatie als drijfveer
De meeste mensen die werkzaam zijn in de zorgsector, doen dit vanuit een intrinsieke motivatie. Alle andere aspecten vallen daarbij vaak naar de achtergrond. Zorgpersoneel zit niet te wachten op eindeloze bureaucratie of constant veranderende ICT-oplossingen. Het hoogste doel van een communicatiepartner zou dus moeten zijn om de communicatie tussen zorgprofessional en patiënt te verbeteren: of dat nou behaald wordt door middel van nieuwe innovaties of het verbeteren van bestaande technieken.
Natuurlijk bestaat er soms frustratie over het feit dat de zorg niet zo snel is in het omarmen van technologische toepassingen. Dat is dan toch vooral vanuit het besef dat we weten: het kán gewoon, die toepassingen zijn er. Innoveren puur om het innoveren is echter bijna nooit de oplossing. Om van toegevoegde waarde te kunnen zijn, moet je echt maatwerk kunnen leveren, om in samenwerking met de klant problemen op te kunnen lossen. Zomaar de nieuwste snufjes aan je systeem toevoegen, zal alleen maar leiden tot frustratie in een sector die al gebukt gaat onder een immense werkdruk.
Zorgpersoneel als tech-consultants
Innoveren is dus niet per definitie een slecht idee. Wel is het van cruciaal belang dat eindgebruikers al tijdens de ontwikkelingsfase betrokken worden bij de nieuwe technieken. Alleen door intensieve samenwerking kun je een applicatie maken die zorgverleners met open armen verwelkomen. Zo kunnen we samen tot een punt komen waarop de techniek echt een ondersteunende functie gaat dienen. Het komende jaar hopen we de samenwerking met klanten in de eerstelijn nog verder vorm te kunnen geven. Zo zijn we met zorggroepen in gesprek om tot uniforme oplossingen te komen voor informatie-uitwisseling.
Ook zien we dat zorgsectoren onderling vaak niet optimaal communiceren. Dat is logisch, aangezien de uitdagingen van een huisartspraktijk anders zullen zijn dan voor een huisartsenpost of voor de VVT-sector. Maar ze kunnen elkaar wel oplossingen bieden en van elkaar leren. In de waan van de dag lukt dit helaas niet altijd, dus daarin willen wij een verbindende factor zijn. Luisteren naar de vragen en problemen van klanten en bouwen aan verbindingen is van begin af aan ons uitgangspunt geweest, en dat zal het in 2021 ook blijven.