KPN Health kondigde begin september aan dat het zijn zorgcommunicatieportfolio uitbreidt met ZIVVER Veilig Mailen. Het doel van de samenwerking tussen KPN Health en ZIVVER is om het zorgmedewerkers mogelijk te maken gebruiksvriendelijk en volgens de laatste veiligheidsstandaarden te communiceren met collega’s en patiënten. Menselijke fouten bij het verzenden van privacygevoelige informatie worden zo voorkomen, verwachten de twee partijen.
KPN heeft als Nederlands bedrijf een grote rol in de samenleving, meent Vinood Mangroelal, vice president sales health bij KPN. Zo investeert de onderneming jaarlijks 1,1 miljard euro in de Nederlandse communicatie-infrastructuur, waaronder glasvezel en 5G. “Als Nederlands bedrijf kijk je ook naar waar je in Nederland een belangrijke rol kunt spelen. De zorg is daar veruit de meest geschikte sector voor.”
Nederland digitaliseert in hoog tempo. De systemen die gebruikt worden voor communicatie – waaronder e-mail – maken het echter niet altijd even makkelijk om samenwerking en uitwisseling van kennis of informatie te bevorderen. Mangroelal: “Voor ons ligt er hier bij uitstek een rol om op te pakken, zoals met KPN E-Zorg.”
Inmiddels worden met de diensten van KPN’s E-zorg vrijwel alle zorgaanbieders uit de eerste lijn (zoals huisartsen en apothekers) bediend, evenals ziekenhuizen. Belangrijkste element is veilig en toegankelijk berichtenverkeer zoals met KPN Zorgmessenger en KPN Medische Berichtenservice. Dagelijks worden er ruim één miljoen berichten uitgewisseld via deze diensten, waaronder e-mail. Verder worden zo’n 90 applicatieleveranciers ontsloten, zoals informatiesystemen voor huisartsen en apothekers.
Samenwerking, veiligheid
De aspecten samenwerken en veiligheid staan bij al deze berichtenvormen bovenaan, benadrukt Mangroelal. Vooral het aspect veiligheid – ook op het gebied van privacy – is de afgelopen jaren sterk naar voren gekomen. “In de zorg is dit bovengemiddeld relevant omdat het vaak gaat om erg privacygevoelige gegevens. Reden voor ons om de afgelopen jaren te investeren in de veilige chatdienst Zorg Messenger en een veilige mailoplossing voor de zorg.”
De grootste fouten bij e-mailen liggen niet op technisch vlak, stelt Mangroelal. Een netwerk is technisch goed te beveiligen. Maar vaak ligt menselijk handelen ten grondslag aan problemen op het gebied van cybersecurity en privacy. Denk aan het beantwoorden van een e-mail door een eerdere e-mailwisseling met iemand anders door te sturen met informatie die niet relevant is voor de ontvangende partij.
“De belangrijkste oorzaak van het niet gebruiken van een oplossing is daarnaast dat gebruikers iets moeten doen dat ze niet gewend zijn. Bij mailen bijvoorbeeld een heel ander programma leren gebruiken.”
Gebruiksvriendelijkheid ontbreekt vaak
Naast veiligheid vormt daarom gebruiksvriendelijkheid de basis voor de mailtoepassing van ZIVVER. De scale-up is inmiddels met een kleine 90 medewerkers in diverse landen actief. Oprichter Rick Goud begon zo’n 4,5 jaar geleden in de aanloop naar het van kracht worden van de AVG. Reden was om het gebruik van veilige oplossingen voor communicatie en gegevensuitwisseling te stimuleren. Gewone onveilige e-mail en gebruiksvriendelijke, maar niet op het voorkomen van datalekken gerichte communicatiediensten (zoals WhatsApp en WeTransfer) voldoen niet meer aan de huidige behoeften van de markt.
De grote gebruiksonvriendelijkheid van veel bestaande veilige mailtoepassingen zorgde ervoor dat hier massaal omheen werd gewerkt. Waar de oplossing wel relatief gebruiksvriendelijk was, koos men over het algemeen voor transportbeveiliging. Zo kan een kwaadwillende partij ‘onderweg’ niet in een bericht komen, maar wordt eigenlijk geen echte oorzaak van datalekken weggenomen, merkte Goud.
“Zorgorganisaties willen veilig communiceren om de simpele reden dat zij niet willen dat hun vaak privacygevoelige informatie in verkeerde handen valt”, stelt hij. “Het is dan logisch om naar de oorzaken van datalekken te kijken om hier passende maatregelen voor te ontwikkelen. De rapportages van datalekken – Nederland loopt hierin voorop – tonen aan dat 63 procent van de datalekken wordt veroorzaakt door iets naar een verkeerde ontvanger te sturen. Dat is dus puur de menselijke factor. Cybercriminaliteit zoals hacking staat helemaal onderaan met zo’n 4 procent.”
Menselijke kant communiceren
Passende versleuteling en authenticatie blijft belangrijk, benadrukt Goud, maar daar begint de uitdaging voor organisaties pas. “Juist de menselijke kant van communiceren is belangrijk. Daar hebben we ons platform op afgestemd, vooralsnog voor veilige e-mail en veilig bestanden delen. Zo delen gebruikers ook grote bestanden, tot 200x meer dan via Dropbox en WeTransfer, vanuit hun e-mail. Maar we hebben ook meer functies in de pijplijn, zoals digitaal ondertekenen, beslissings- en workflowondersteuning, of invullen van digitale vragenlijsten.”
Het ZIVVER-platform kan als een soort laag over een bestaande omgeving gelegd worden. Het enige dat verandert, is dat een gebruiker op drie momenten in het mailgebruik een alert kan krijgen. “De adoptie van ZIVVER is daardoor ook heel hoog”, stelt Mangroelal. “Zij kijken naar hoe je een gebruiker maximaal kunt ondersteunen in het gebruiksplezier. Daarnaast wordt er ook veel aandacht besteed aan adoptie door mensen die digitaal minder vaardig zijn.”