Administratie in de zorg moet minder volgens de zorgprofessionals

za 20 augustus 2016 - 15:07
Nieuws

Op dit moment besteden zorgprofessionals zo’n 25% van hun werktijd aan administratieve taken. Ze moeten een cliëntendossier bijhouden, roosters maken, plannen, met cliënten en familie corresponderen en het schrijven van rapporten. Allemaal tijd die afgaat van de werkelijke zorg. Meer dan 80% vindt dit te belastend en zegt dat het minder moet. 15% van de tijd aan administratie werken is een veel betere verhouding, vinden zij.

Al lange tijd staat het verminderen van administratieve taken op de agenda. Zo heeft de overheid een “meldpunt verspilling” in het leven geroepen en wordt er geëxperimenteerd met regelarme instellingen (ERAI). Het adviesbureau Berenschot onderzocht hoe zorgprofessionals deze belasting ervaren, hoeveel tijd het eigenlijk kost en hoe dit te kunnen verbeteren. Ruim 2.200 medewerkers hebben op vrijwillige basis anoniem hun medewerking verleend aan het onderzoek.

Belasting afhankelijk van contract

Één van de meest opvallende uitkomsten in dit onderzoek is wel het feit dat er een groot verschil is tussen het aantal uren dat men werkt en de belasting die ze voelen omtrent administratie. Zo vindt slechts 18% van de medewerkers met een contract tot 8 uur administratie te belastend te vinden, terwijl dit bij medewerkers met een contract van 36 uur stijgt naar maar liefst 45%.

Ook werd gevraagd naar welke taken de meeste tijd vragen. Bovenaan de lijst werd vooral het aanmaken en bijhouden van een (elektronisch) cliënten-/patiëntendossier genoemd. Daarnaast worden de overdracht, het opstellen van rapportages en evaluaties, correspondentie met cliënten en familie en plannen en roosteren ook als zeer belastend ervaren.

Meer inzet van mobiele applicaties

Bijzondere uitkomst is ook dat zorgprofessionals aangeven op zich geen moeite te hebben met het bijhouden van een administratie. De problemen ontstaan wanneer de administratie een onduidelijk doel heeft of als inefficiënt wordt ervaren. De ondervraagden mochten zelf ook ideeën inbrengen om de administratieve belasting te verminderen. Onder andere snellere en stabielere applicaties, meer inzet van mobiele technologie en een beter koppeling tussen verschillende applicaties, maar ook slim roosteren, het eenvoudiger maken van declareren en minder mailen werden regelmatig genoemd als lastenverlichting.