Het Duitse chemieconcern Bayer gaat ondersteuning bieden aan een project waarin wordt onderzocht hoe consumenten digitale zorgproducten ontvangen en integreren in hun dagelijkse routine. Tevens wordt bekeken in hoeverre deze producten onderdeel kunnen uitmaken van klinische tests. Het is voor Bayer de tweede investering in digitale zorg in korte tijd.
In het meest recente project gaan ActiGraph, ontwikkelaar van wearables, en Clinical Ink, leverancier van technologieën voor patiënt engagement, samenwerken waarbij de studie wordt uitgevoerd door HITLAB. Het onderzoek wordt opgesplitst in twee tijdsdelen van elk één maand. In de eerste maand dragen de deelnemers aan het onderzoek de ActiGraph GT9X Link activity monitor in combinatie met Clinical Ink’s SureSource Engage app om hun activiteit en leeftritme te meten. Ook werd het gewicht gecontroleerd met behulp van een Bluetooth-weegschaal. In de daaropvolgende maand wordt dit onderzoek opnieuw herhaald, maar dan wordt de gegenereerde data gekoppeld aan ActiGraph’s cloud-based CentrePoint Data Hub waarmee deelnemers sneller en eenvoudiger hun data vanuit hun thuisomgeving kunnen uploaden. De onderzoekers willen uiteindelijk weten in hoeverre het gemak van data delen zorgt voor een betere digitale zorg ervaring waardoor consumenten zich meer zullen wenden tot medicijnvrije oplossingen.