Digitalisering in de gezondheidszorg heeft een belangrijke, maar ondersteunende rol. Het moet een efficiëntere en meer effectieve zorg door medewerkers en voor cliënten mogelijk maken, maar het moet niet gaan overheersen, meent Erwin van Boxtel, informatiemanager bij thuiszorgorganisatie Thebe. Bovendien moet Thebe nog zoeken naar de rol die de organisatie wil spelen op het gebied van bijvoorbeeld ehealth.
Thuiszorgorganisatie Thebe is met ruim 4.000 werknemers actief in West- en Midden-Brabant. Het merendeel van de zorg wordt extramuraal geleverd. Daarnaast zijn er 24 intramurale locaties voor mensen die niet langer thuis verzorgd kunnen worden. “Uiteindelijk gaat het er om dat we onze medewerkers goed willen toerusten om zo goed mogelijk de benodigde zorg te kunnen leveren, stelt Van Boxtel. “Technologie speelt daar een duidelijke rol in, maar het dient niet te overheersen.”Twee kansen voor technologie
Van Boxtel ziet twee belangrijke kansen voor de inzet van nieuwe digitale technologie: aan de kant van de medewerker, om het werkplezier (en daarmee de efficiëntie) te verbeteren; aan de kant van de cliënt, om mensen de mogelijkheid te geven langer thuis te blijven wonen, meer regie over hun eigen leven te geven. Een mes dus dat aan twee kanten snijdt. Langer thuis wonen betekent meer zelfregie over de zorg, kwaliteit van leven, en minder gebruik hoeven te maken van medewerkers, bedden en zorgkosten.Aan de kant van de medewerker gaat het vooral om zaken zoals beter organiseren van het werk, beter communiceren en beter kennis delen. Op dit gebied wordt onder meer aan de weg getimmerd door het verstrekken van iPads aan medewerkers en aan het toegang geven tot meer systemen en toepassingen via mobiele apps.
Aan de klantenzijde gaat het vooral om zaken zoals de persoonlijke gezondheidsomgeving. Technologie wordt dan ingezet om klanten effectiever zorg te verlenen, om er voor te zorgen dat zij langer zelfstandig thuis kunnen blijven – omdat zij dat zelf willen of omdat het moet, bijvoorbeeld omdat er nog geen intramurale opvang beschikbaar is. Voorbeelden in het geval van Thebe zijn het inzetten van medicijndispensers bij een aantal cliënten en het bieden van telemedicine/zorg op afstand of alarmering.
Zoekende naar rol
Van Boxtel geeft aan dat Thebe nog zoekende is naar de eigen rol op het gebied van digitalisering, vooral als het gaat om de inzet van ehealth-toepassingen. De organisatie is hier nu nog beperkt mee actief. Zo worden er zo’n 150 clienten voorzien van medicijndispensers en realiseert de organisatie voor 50 mensen beeldbellen. Verder vergoedt Thebe beeldbellen voor sommige cliënten die zelf geen internetverbinding hebben en in het bezit zijn van een indicatie.“Ik denk dat we daar afstand van kunnen (en moeten) nemen naarmate technologie steeds breder ingezet gaat worden. Waar we naar kijken, is de mogelijkheid om klanten een eerste aanspreekpunt te geven, om hen en hun familie te adviseren over wat de diverse mogelijkheden zijn, wellicht om dat zelfs te leveren in een soort ‘as-a-service’ concept.”