Compaan, Innospense en Sensara lanceren tijdens de beurs Zorg&ICT het platform E-Held.nu, waarmee de implementatie van e-health versneld moet worden. De basis van het platform is dat het niet technologie is die bepaalt hoe e-health zich ontwikkelt, maar de mensen die de toepassingen gebruiken.
Innovatieve producten en diensten zijn een steun in de rug van mantelzorgers en professionele zorgverleners. Zij zorgen er mede voor dat ouderen en mensen met een handicap langer en veilig zelfstandig thuis kunnen blijven wonen. Tijdens de e-healthweek in januari 2018 waren er ruim 250 initiatieven op het gebied van e-health in de praktijk. Toch is er volgens de drie initiatiefnemers veel terughoudendheid als het gaat om het omarmen van innovaties in de zorg. De pioniersfase van e-health zou wel voorbij moeten zijn, maar storm loopt het nog niet.
E-Health draait nu vaak nog om techniek. Het is echter tijd de koers te verleggen van de techniek naar de mens, aldus een persbericht: ‘want het is niet de techniek, maar wijzelf die bepalen hoe e-health zich ontwikkelt’. Met het platform E-Held.nu, een idee van Reinout Engelberts (CEO Sensara), Joost Hermanns (medeoprichter Compaan) en Thijs van Nuenen (oprichter Innospense) moet e-Health het benodigde menselijke gezicht krijgen.
Kick-off ondersteunende campagne
Uit onderzoeken en uit eigen ervaring is gebleken dat de techniek ver af staat van de mensen die er mee moeten gaan werken. Onbekend maakt onbemind en dat houdt grootschalige implementatie tegen. Dat moet met het nieuwe platform doorbroken worden. Aan de campagne doen onder mee Jur Botter (Wethouder WMO Zorg & Welzijn uit Haarlem), Menno Jansen (Programma Manager Zorginnovatie bij CZ) en Jacqueline van Vliet (Manager Aafje Thuiszorg en Zorghotels) mee.
Het doel van het platform moet onder meer bereikt worden door kennisdeling en samenwerking tussen zorgverleners en zorgpartijen – de E-Helden dus - om voor opschaling te zorgen. Menno Jansen hierover: “E-health is fundamenteel anders denken en doen. Het gaat om creatieve destructie van bestaande businessmodellen en daarvoor hebben we E-Helden hard nodig.” De doelgroep is dan ook breed, iedereen die in de sector zorg en welzijn actief is. Van mantelzorger tot zorginnovatie-adviseur, van WMO-consulent tot zorgverzekeraar.
Beweegredenen voor E-Held.nu
De initiatiefnemers achter het E-Held.nu platform zijn Compaan (op senioren gerichte tablets en ondersteunende diensten), Sensara (sensorgebaseerde zorgtechnologie) en Innospense (farmaceutische telezorg). De oprichters geven aan wat hun beweegredenen om het platform op te richten.
Joost Hermanns, Medeoprichter Compaan: “De afgelopen jaren hebben we tientallen projecten voor zorgverleners en gemeenten gedaan, het resultaat is overal hetzelfde: enthousiaste gebruikers die de Compaan omarmen. Je zou denken, een fantastische basis voor opschaling. Toch blijven de projecten vaak steken in de goedbedoelde uitprobeerfase terwijl onderzoek aantoont dat het welzijn van ouderen stijgt en dat mantelzorgers minder belasting ervaren.”
Reinout Engelberts, CEO Sensara: “De zorg wordt door veel ondernemers gemeden: het is te complex, te stroperig, te veel afhankelijk van de overheid. De vraagstukken in de zorg schreeuwen tegelijkertijd om ondernemerschap: gebrek aan personeel, groeiend aantal ouderen thuis, steeds zwaardere zorgbehoefte thuis, minder geld en ga zo maar door. Nederland loopt voorop in het investeren in innovatie al meer dan 10 jaar. Maar innovatie is iets anders dan innoveren. Echt innoveren is het inzetten van al die producten om bijvoorbeeld onze ouderen te laten genieten van hun leven.”
Thijs van Nuenen, Oprichter Innospense: “We hebben in de afgelopen jaren ervaren dat het heel belangrijk is dat iedereen e-Health moet omarmen, om er samen een succes van te maken. E-health heeft impact op veel mensen in de zorgketen, van inkoper bij de zorgverzekeraar tot de patiënt en haar omgeving. Wanneer een van de partijen in de keten terughoudend is, zie je dat door de hele zorgketen. En dat kan bijvoorbeeld gaan om de mantelzorger die denkt door aanwezig te zijn in charge te blijven, een verzorgende die bang is om uren kwijt te raken, of een zorginkoper die niet goed weet wat er te koop is.”