Artsen in opleiding tot specialist (aiossen) van het specialisme Ouderengeneeskunde in het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) kunnen virtueel meekijken in de thuisomgeving van mensen met dementie. Met behulp van virtual reality leren ze om gedrag van personen met dementie goed te analyseren.
De aiossen gaan in virtual reality (VR) aan de slag met een rollenspel waarin ouderen met dementie verschillende gedragingen vertonen. De achterliggende gedachte hiervan is dat ze in de toekomst goed kunnen inspelen op gedrag dat voortkomt uit dementie.
Gedrag analyseren in VR
De applicatie is gemaakt door het Centre for Innovation van de Universiteit Leiden in samenwerking met de afdeling Specialisme Ouderengeneeskunde (SOOL) in het LUMC. De aiossen kunnen aan de slag met twee 360-graden video’s.
Bij het eerste fragment krijgen de aiossen de opdracht om een analyse te maken van het gedrag van een thuiswonende meneer met dementie. Het tweede fragment speelt zich af in een verpleeghuis. Na het kijken van de video bespreken de aiossen met elkaar wat ze hebben gezien, welk gedrag er bij de patiënt ontstaat en hoe dit tot stand is gekomen. Daarna stellen ze een behandelplan op.
Inleven in veelvoorkomende (probleem)situaties
Voor toekomstige artsen is het belangrijk te weten hoe een problematische situatie ontstaat en zich verder uiteenzet. Daarvoor is kennis nodig over de fysieke-, psychologische-, sociale- en omgevingsfactoren waarin ouderen zich bevinden. Voor deze input zijn ouderenartsen vaak afhankelijk van de informatie en interpretaties van verpleegkundigen en mantelzorgers. Omdat de artsen deze informatie niet uit eerste hand vernemen, is het belangrijk dat ze zich goed kunnen inleven in veelvoorkomende situaties.
Om goed op moeilijke situaties te kunnen anticiperen is VR een goed hulpmiddel. In tegenstelling tot schriftelijke oefeningen, speelt de applicatie namelijk in op empathie en is de stof meer verbonden met de realiteit. Omdat de applicatie gecontroleerde situaties weergeeft, is het een mooie brug tussen de theorie en praktijk.
AR voor studenten
Geneeskundestudenten aan het LUMC kunnen sinds afgelopen zomer met de nieuwe augmented reality-applicatie AugMedicine: Lung cases sneller verschillende longaandoeningen herkennen. De applicatie werd dinsdag 25 juni gelanceerd door de Clinical teaching unit van de interne geneeskunde (LUMC) en het Centre for Innovation van de Universiteit Leiden.
Met de applicatie worden toekomstige artsen beter voorbereid op de klinische praktijk. Zo is het in de applicatie ook mogelijk om ziektebeelden toe te voegen aan de geprojecteerde longen. Op deze manier kunnen de studenten ontdekken hoe bepaalde ziektebeelden er precies uitzien en klinken. Dit activerende onderwijs krijgen ze in kleinschalige groepen met of zonder docent.