MediaTek komt met chip gericht op e-health toepassingen

ma 22 februari 2016 - 14:32
heartimage
Technologie
Nieuws

MediaTek, een producent van processors, heeft zijn eerst zogeheten ‘bio-sensinganaloge front-end’ (AFE) chip aangekondigd, ontwikkeld voor toepassing in health- en fitness devices. De processor werd getoond tijdens het Mobile World Congress (MWC) in Barcelona.

Het gaat om de MT2511, die gegevens op het gebied van electrocardiografie (ECG) en fotoplethysmografie (PPG) tegelijkertijd kan verzamelen, terwijl ook de polsslag van de gebruiker van een health- en fitness device met de chip gemeten kan worden.

De energie-efficiënte chip (hij verbruikt minder dan 0.6mA bij het verzamelen van PPG-data) is uitgerust met MediaTeks ingebouwde hartslag-intervaltechnologie. Ook bevat de processor 4kb SRAM om het energieverbruik voor het monitoren van de hartslag in slaapstand te optimaliseren.

Mobiele health-markt snelgroeiend

MediaTek ziet de mobiele health-markt als een van de snelstgroeiende technologiesectoren. De MT2511 is geschikt voor gebruik in een veelheid aan devices, waaronder fitness trackers, op leefstijl en welzijn gerichte smartwatches en sportbands. Met de meetmogelijkheden die de chip ondersteund is een veelheid aan toepassingen mogelijk, zoals EMG- en EEG-metingen en bloeddruk.

Voorlopig is de MT2511 geschikt voor samenwerking met devices die zijn gebaseerd op Android Wear, het platform van Android voor wearables. MediaTek verwacht in de eerste helft van 2016 met massaproductie van de processor te beginnen. Verder werkt de processor naadloos samen met MediaTeks bestaande IoT- en wearables-platforms, waaronder de MT2502, MT2523 en het MT2601 Android Wear-platform.

Groei omzet en afzet fitness bands

Fitness wearables, zoals sportbanden, borstkasmonitors, sporthorloges en andere fitnessmonitors, groeien de komende jaren volgens marktonderzoeksbureau in populariteit, deels gedreven door het toenemend aantal gezondheidsprogramma’s in de VS.

De omzet van smartwatches en fitness trackers groeide in Nederland fors het afgelopen jaar: respectievelijk met 121% en 161% ten opzichte van 2014. Dat stelt GfK in zijn meest recente retail rapporten.