Zilveren Kruis stelt extra geld beschikbaar om er voor te zorgen dat in 2021 zo’n 10 procent van de zorg van het ziekenhuis naar de thuissituatie verplaatst is. Om dit te bereiken, mikt de zorgverzekeraar onder meer op het grootschaliger inzetten van e-health oplossingen.
Zilveren kruis stelt al langer digitale zorgtoepassingen te faciliteren. “Wij hebben die beweging ingezet en onze klanten zijn daar positief over,” stelt Olivier Gerrits, directeur Zorginkoop. “Zorg in de eigen omgeving betekent meer regie op je leven, flexibiliteit en comfort. We vinden dat patiënten deze mogelijkheid moeten krijgen, zolang het medisch verantwoord is en de thuissituatie het toelaat.” Voor veel ingrepen blijft het ziekenhuis de beste plek, stelt Zilveren Kruis, maar sommige behandelingen kunnen net zo goed - of beter - thuis plaatsvinden of vlakbij huis via e-health oplossingen. Voorbeelden zijn monitoringsystemen voor chronische patiënten zoals Hartwacht en COPD InBeeld, die controle in het ziekenhuis overbodig maakt en eerder ingrijpen mogelijk maakt. Voor deze overgang stelt Zilveren Kruis tot 2022 jaarlijks extra geld beschikbaar.Digitaliseringsslag nodig
Zorgaanbieders, zorgverzekeraars en VWS spraken dit voorjaar in het hoofdlijnenakkoord medisch-specialistische zorg al af dat er gewerkt wordt aan de juiste zorg op de juiste plek. Ziekenhuiskoepel NVZ benadrukte eerder deze week nog bij de publicatie van haar brancherapport Ziekenhuiszorg in cijfers dat zorg verplaatsen van het ziekenhuis naar de thuissituatie een belangrijk thema is waarvoor een digitaliseringsslag nodig is. De zorgverzekeraars stellen voor deze transitie nu geld beschikbaar, onderstreept Gerrits van Zilveren Kruis: “Wij willen dat patiënten daar zorg krijgen waar ze het liefste zorg ontvangen én waar ze er het meeste baat bij hebben. Samen met partijen in de zorg en patiënten(verenigingen) wil Zilveren Kruis dat mogelijk maken.” Om in 2019 in aanmerking te komen voor het extra geld, kunnen zorginstellingen zelf initiatieven aandragen die substantieel zijn én blijvende veranderingen teweegbrengen. Hierover nemen zorgaanbieders en Zilveren Kruis afspraken op in de inkoopcontracten.Zorg dichterbij patiënt
Een slimmere organisatie van zorg met inzet van digitale middelen moet zorg dichterbij de patiënt brengen. Hiervoor ziet Zilveren Kruis drie belangrijke manieren:- Online contact met zorgverlener.
- Monitoring bij (chronisch) zieken.
- Behandeling thuis.