Wat zijn de voor- en nadelen van robots voor gezondheidszorg? Voordelen van robots binnen de gezondheidszorg zijn overduidelijk. Met robots kunnen medische ingrepen snel, precies en accuraat worden uitgevoerd.
De robots zijn vrij programmeerbaar en de geprogrammeerde taken kunnen eindeloos door robots worden herhaald. Robots kunnen geduldig luisteren, eindeloos dingen herhalen en niet klagen als iets lang duurt. Tevens behoeven robots geen uitrusting en hebben geen aandacht nodig, immers ze kunnen 24/7 werken. Je kan hem in principe zo lang laten werken als je wil, hij zal niet uitgeput raken en geen tijd verspillen door bijvoorbeeld te gaan roken of naar de wc te gaan.
De robots maken daarnaast minder fouten dan mensen als het gaat om relatief simpele, repeterende handelingen. Momenteel zijn de robots relatief duur, maar er wordt verwacht dat robots binnenkort betaalbaar worden voor zelfs de consumenten. Een ander voordeel is dat tijdens het verrichten van een medische ingreep, de robots veel bruikbare data kunnen opslaan. Deze data kan voor diverse doeleinden worden gebruikt, zoals voor genoomanalyse.
Robots brengen ook uitdagingen met zich mee. Robots kunnen kapot gaan, of onjuist gaan functioneren. Verschillende andere situaties kunnen zich ook voordoen. Het kan zijn dat er een storing ontstaat, dat het personeel vergeet om een robot te updaten qua data, of dat een robot op afstand gehackt en bestuurd wordt. Wie dan aansprakelijk gesteld kan worden voor een eventuele fout binnen de patiëntenzorg is nogal onduidelijk.
Onbekend maakt onbemind
Verder is de onbekendheid van de technologie bij directie en eigen personeel in begin vaak een grote issue. Het personeel behoeft omgeschoold te worden, om op die manier met robots te kunnen werken. Daarnaast kunnen de kosten/baten analyse voorlopig nog niet goed in kaart worden gebracht aangezien er nog geen data beschikbaar is om en dergelijke analyse uit te kunnen voeren.
Naast de bovengenoemde situaties, kunnen er ook ethische en deontologische vraagstukken ontstaan als er eenmaal gewerkt wordt met robots. Hoe moet een robot omgaan met kinderen of ouderen en vice-versa? Wat gebeurd er op het moment dat een patiënt gevoelens krijgt voor een robot? Hoe zit het met de privacygevoelige informatie van de patiënten? Wat gebeurd er op het moment dat een patiënt specifieke wensen heeft, en robot niet geprogrammeerd is om aan deze wensen te voldoen?
Interactie
Verder zal menselijke interactie, zeker een belangrijke communicatiemiddel binnen de patiëntenzorg achteruit gaan. De huidige robots hebben immers geen unieke persoonlijkheid of eigenschappen zoals inlevingsvermogen en humor. Ook kunnen robots niet autonoom denken, ze voeren alleen uit wat ze geprogrammeerd zijn. Mechanische verzorger kan dus enkel op een koude en praktische manier de taken uitvoeren, waardoor patiënt zich onvoldoende gehoord zal voelen. Dergelijke vraagstukken behoeven verder onderzoek alvorens de robots binnen de gezondheidszorg optimaal te kunnen gebruiken.
Tot slot, de robotisering van de gezondheidszorg zal een groot impact hebben op de werkgelegenheid binnen de gezondheidszorg. Volgens een onderzoek van de wetenschappers Frey en Osborne (2013) zullen 47% van de totale werkgelegenheid in de Verenigde Staten door de voortschrijdende automatisering en robotisering in de komende jaren gaan verdwijnen.
Naar aanleiding van dit onderzoek heeft Deloitte in 2014 een onderzoek uitgevoerd, om te inventariseren welke impact de automatisering op de Nederlandse arbeidsmarkt heeft. Volgens Deloitte lopen twee tot drie miljoen banen in Nederland het risico om binnenkort te verdwijnen. Deze voorspellingen werden later door Boston Consulting Group bekrachtigd.
De Boston Consulting Group voorspelde dat tegen 2025 een kwart van de betaalde banen zullen worden vervangen door robots. Welke bannen exact binnen de gezondheidszorg uiteindelijk geautomatiseerd gaan worden is onduidelijk.
Wel is het inmiddels bekend dat steeds meer, vooral routinematige werkzaamheden, zullen overgenomen worden binnen verzorgings-, bejaarden- en ziekenhuizen door robots.
Over de auteur:
Marya Yaqin blogt voor ICT&health en is spreker, trendwatcher, adviseur en blogger over de wereldwijde trends, innovaties, en de impact van nieuwe ontwikkelingen en technologieën op mens, bedrijf en maatschappij.