Technologie zal de zorgprofessional niet overbodig maken
zo 17 juli 2016 - 12:23
Nieuws
De gezondheidssector beweegt zich van een arbeidsgedreven en door technologie mogelijk gemaakt model naar een digitaal gedreven en door mensen mogelijk gemaakt model. De digitale verschuiving in de gezondheidssector van de afgelopen jaren heeft de weg vrijgemaakt voor vernieuwingen op gebieden zoals automatisering, kunstmatige intelligentie en zelf chrurgische robots. Maar geen van deze ontwikkelingen maakt dat de menselijke zorgprofessional overbodig wordt, gelooft Kaveh Safavi.
Wat wel gaat gebeuren, zo schrijft Safavi in een artikel voor Techcrunch, is dat de gezondheidssector in de nabije toekomst steeds meer geleid zal worden door organisaties die mensen op de eerste plaats zetten en hen aanvullen met digitale technologie, in plaats van hen te vervangen. Technologie zal klinische zorg verbeteren en de professional helpen bij het maken van beslissingen. Mensen krijgen zo de ruimte om het – unieke – menselijke karakter en diens vaardigheden toe te passen die nodig zijn als bouwstenen voor gezondheidszorg.
Safavi wijst onder meer op een recente studie door consultancy firma Accenture, die vijf opkomende ontwikkelingen heeft geïdentificeerd die samenkomen om het’ mens eerst’ gezondheidslandschap vorm te geven: intelligente automatisering, een felxibel personeelsbestand, de platform-economie, voorspelbare disruptie en digitaal vertrouwen. Samen zullen deze vijf pilaren de rol van de mens in de gezondheidszorg versterken: die van de arts, de administrator, de onderzoeker, de betalende partijen (verzekeraar, overheden) en natuurlijk de patiënt.
Intelligente automatisering
Circa 70 procent van alle managers in de gezondheidzorg is bezig met het vergroten van de investeringen in oplossingen op het gebied van kunstmatige intelligentie. 69 procent investeert in machine learning. Voor klinisch specialisten betekent het gebruik van intelligente automatisering onder meer dat men sneller en beter gefundeerd tot een diagnose kan komen, van het laboratorium tot nazorg na een ziekenhuisbezoek. Hoewel AI-platforms al redelijk ver zijn in het halen van informatie uit de groeiende berg medische data, blijft een vriendelijk menselijk gezicht essentieel bij het overbrengen van de boodschap of bij het eventueel troosten of duiden ervan.
Vloeibaar personeelsbestand
Zo’n 42 procent van alle gezondheidswerkers zullen tegen 2019 onderaannemers zijn, freelancers en tijdelijke krachten. Telehealth kanalen (zorg-op-afstand via bijvoorbeeld een tablet) kan er voor zorgen dat gezondheidsprofessionals snel veel mensen kunnen bereiken, ongeacht de locatie. Twee van elke drie Amerikanen zou al bereid zijn om videogebaseerde afspraken te accepteren.
Platform economie
De platform economie is al druk bezig met het transformeren van de gezondheidszorg en andere sectoren. 39 procent van alle managers in de gezondheidszorg gelooft dat platformgebaseerde businessmodelen van kritiek belang zijn voor zakelijk succes, onder meer door traditionele werkprocessen te veranderen.
Voorspelbare disruptie
86 procent van alle managers in de gezondheidszorg voelt de druk om hun organisatie of activiteiten opnieuw uit te vinden voordat de concurrentie hen weginnoveert. Steeds vaker wordt het traditionele gezondheidssysteem – ziekenhuizen, verzekeraars, biowetenschappelijke ondernemingen – uitgedaagd door startups en digitale ondernemingen, zoals in de cloud, waarvan de proposities voor clienten – zeker millenials – veel interessanter en toegankelijker zijn.
Digitaal vertrouwen
Digitale oplossingen voor gezondheidszorg en medisch onderzoek hebben het vertrouwen van de gebruiker nodig om te kunnen werken. Accenture heeft onlangs berekend dat cyberaanvallen bij ziekenhuizen de komende vijf jaar (alleen in de VS al) 305 miljard dollar aan kosten zullen bezorgen en dat 1 op de 13 patiënten (25 miljoen mensen) slachtoffer zal worden van gestolen medische informatie. Als digitale alternatieven willen aanslaan, is het verbeteren van het vertrouwen van consumenten in de digitale varianten van gezondheidszorg hard nodig. Consumenten zijn overigens wel bereid om daaraan mee te werken. Mondiaal gelooft 65 procent van de mensen dat de voordelen van gedigitaliseerde gezondheidsinformatie veel groter zijn dan de risico’s op privacygebied.
ICT&health maakt op deze website gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om uw voorkeuren op te slaan, om inzicht te krijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketingdoeleinden. Meer informatie vindt u op onze privacy policy.
Cookie instellingen
Accepteer alle cookies
Cookie instellingen
Pas de cookie-instellingen aan naar jouw persoonlijke voorkeur en bevestig jouw keuze. Noodzakelijke cookies zijn altijd noodzakelijk om deze website te kunnen bezoeken. U kunt uw voorkeur op ieder moment wijzigen of intrekken.
Noodzakelijk
(1)
Google Analytics
Het bijhouden van geanonimiseerde bezoekersstatistieken bij het gebruik van de website.
Functioneel
(2)
Google Analytics
Het bijhouden van persoonlijke bezoekersstatistieken bij het gebruik van de website.
Google Tag Manager
Het beheren van tags en het bijhouden van gegevens over het gebruik van de website.
Marketing
(1)
Google Ads
Het tonen van gerichte advertenties op basis van het gebruik van de website.
Mijn keuze bevestigen
Alleen noodzakelijke cookies
Accepteer alle cookies
Sluit
Waar bent u naar op zoek?
ICT&health World Conference 2025
Van 28 t/m 30 januari 2025 vindt in het MECC Maastricht hét toonaangevende zorginnovatie-evenement plaats. Ontmoet de wereld van de zorg, ontdek oplossingen en geef vorm aan de zorg van morgen. Mis het niet!