In de aanloop naar Wereldgezondheidsdag op 7 april, die dit jaar in het teken stond van ‘Mijn gezondheid, mijn recht’, heeft de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) S.A.R.A.H. geïntroduceerd. Met deze digitale gezondheidsassistent wil de WHO mensen helpen hun gezondheid en welzijn te verbeteren door actuele gezondheidsinformatie te geven.
S.A.R.A.H. staat voor Smart AI Resource Assistant for Health en is een digitale gezondheidsassistent die empathische reacties geeft op basis van generatieve AI. Met behulp van nieuwe taalmodellen en innovatieve technologie geeft S.A.R.A.H. gebruikers 24/7 in acht verschillende talen informatie over allerlei gezondheidsonderwerpen.
Actuele gezondheidsinformatie
S.A.R.A.H., ook wel simpelweg Sarah genoemd, kan mensen helpen meer inzicht te krijgen in de risicofactoren voor een aantal van de belangrijkste doodsoorzaken ter wereld, zoals kanker, hart- en longziekten en diabetes. Ze geeft gebruikers actuele informatie over onderwerpen zoals stoppen met roken, actief blijven, gezond eten en ontspannen. Op die manier helpt ze hen hun recht op gezondheid uit te oefenen.
“De toekomst van gezondheid is digitaal, en het is belangrijk om landen te helpen bij het gebruik van digitale technologie voor gezondheidsdoeleinden”, vertelt Dr. Tedros Adhanom Ghebreyesus, directeur-generaal van de WHO. “S.A.R.A.H. laat zien hoe kunstmatige intelligentie in de toekomst kan worden ingezet om op een interactieve manier toegang te bieden tot gezondheidsinformatie. Ik roep de onderzoeksgemeenschap op om ons te helpen verder te onderzoeken hoe deze technologie de ongelijkheid kan verminderen en mensen toegang kan geven tot actuele en betrouwbare gezondheidsinformatie.”
Empathische reacties
S.A.R.A.H. maakt nu gebruik van generatieve AI in plaats van op een vooraf ingesteld algoritme of script. Dit zorgt voor nauwkeurigere, empathische reacties en dynamische, persoonlijke gesprekken die menselijke interacties nabootsen in een oordeelvrije omgeving. De technologie wordt ondersteund door biologische AI van Soul Machines. De WHO pleit voor verder onderzoek naar deze nieuwe technologie om de mogelijke voordelen voor de volksgezondheid te verkennen en meer inzicht te krijgen in de uitdagingen.
Ethische zorgen
Hoewel AI veel potentie heeft om de volksgezondheid te verbeteren, zijn er ook ethische zorgen, zoals gelijke toegang, privacy, veiligheid, nauwkeurigheid, gegevensbescherming en vooroordelen. De WHO wil gezondheidsinformatie toegankelijker maken zonder de ethische normen uit het oog te verliezen.
Ontwikkelaars, beleidsmakers en zorgverleners moeten rekening houden met deze ethische kwesties bij het ontwikkelen en implementeren van AI om ervoor te zorgen dat iedereen ervan kan profiteren. Onlangs publiceerde de WHO een update van de internationale richtlijnen voor ethisch gebruik van grote taalmodellen (LLM’s), waar ook S.A.R.A.H. op is gebaseerd.
Tijdens de COVID-19-pandemie werden eerdere versies van S.A.R.A.H. gebruikt voor het verspreiden van belangrijke gezondheidsberichten over onderwerpen zoals het coronavirus, vaccins, tabaksgebruik, gezonde voeding en lichaamsbeweging. De tool heette toen nog Florence.
De WHO blijft diverse digitale tools en kanalen gebruiken om gezondheidsinformatie te verspreiden, waaronder sociale media, chatbots en sms-berichten. De wereld gezondheidsorganisatie is een van de sprekers tijdens de ICT&health World Conference, van 14 t/m 16 mei in het MECC Maastricht.