Digitale zorgtoepassingen geven apothekers heel wat mogelijkheden om hun dienstverlening naar klanten persoonlijker en efficiënter te maken. Nochtans zijn het vooral e-health-toepassingen die betrekking hebben op de logistieke processen die populair zijn. We spraken erover met apotheker Nitika Chouhan. Zij werkt in de vorig jaar geopende Amsterdam Central Doctor & Pharmacy, een nieuwe apotheek met inpandige dokterspraktijk op het C entraal Station van Amsterdam die sterk inzet op innovatieve digitale hulpmiddelen.
Van logistieke spil naar persoonlijke zorgverlenerBij een bezoek aan Amsterdam Central Doctor & Pharmacy merk je aan alles dat je je niet in een doorsnee apothekerspraktijk bevindt. Alleen al de ligging, Amsterdam Centraal Station, maakt deze zaak uniek. Bovendien is er niet alleen permanent een apotheker aanwezig tijdens de openingsuren, maar ook een dokter.
Snelle en flexibele dienstverlening
“Wij zijn zeven dagen geopend, doordeweeks van half acht ’s morgens tot negen uur ’s avonds, donderdag tot tien uur ’s avonds en in het weekend van tien uur ‘s morgens tot acht uur ‘s avonds”, vertelt Chouhan. “Tijdens onze openingsuren kunnen bezoekers doorlopend terecht bij de huisarts en dat zonder afspraak. Dat op zich is al een grote innovatie. Mensen kunnen na hun doktersbezoek meteen de juiste medicatie meenemen uit de apotheek. In een station moet je snel kunnen schakelen. Mensen zijn immers vaak gehaast om hun trein te halen. Pendelaars kunnen bijvoorbeeld ’s morgens voor ze op de trein stappen snel hun recept binnenbrengen, waarna de producten worden klaargemaakt. De klant kan zijn medicatie vervolgens ophalen wanneer hij zelf wil.”Via de app kunnen zij bijsluiters en instructievideo’s in verschillende talen doorsturenVoor mensen die hun geneesmiddelen buiten de openingsuren willen ophalen staat Dr. Robot (de Pharmaself) 24 uur per dag ter beschikking. Dr. Robot is een zelfbedieningsautomaat waarmee mensen hun geneesmiddelen en drogisterijproducten op elk gewenst moment kunnen ophalen. Nadat de producten zijn klaargemaakt, worden ze in de uitgifterobot geplaatst. Vervolgens wordt er een SMS gestuurd naar de klant om te melden dat zijn geneesmiddelen klaarstaan. In de SMS vindt hij ook een code waarmee hij zijn aankopen uit de automaat kan nemen. “Het past helemaal bij de moderne tijd”, vindt Chouhan. “Het laat ons toe om onze dienstverlening nog flexibeler te maken en dat is erg fijn voor de treinreizigers. Bovendien lost het ook een ander ongemak op. Mensen zijn immers vaak gegeneerd om bepaalde producten, zoals condooms of een morning after pil, aan de toonbank te vragen. Dankzij Dr. Robot kunnen deze producten nu anoniem opgehaald worden, zelfs ’s nachts.”