Een makkelijke wereld neerzetten voor een complexe. Dat is de filosofie die Lucien Engelen predikte in een blog voor Duxxie, een soort Booking.com voor vergoede en niet vergoede hulpmiddelen en diensten voor zorgconsumenten. Het platform is gemaakt voor zorgprofessionals en mantelzorgers. Inmiddels maken een kleine 7.000 zorgprofessionals gebruik van deze bestelomgeving. Wat maakt dit platform zo vernuftig en hoe kunnen zij de markt rondom de thuiszorg met zachte hand dwingen tot transparantie en meer samenwerking?
Er zijn al genoeg eGo-systemen die menen dat alles via hen moet verlopen. Je moet toe naar eCo-systemen”, aldus Lucien Engelen afgelopen najaar in een blog voor Duxxie. Hij schrijft over ‘een interessante club’ die hij al enige tijd volgt. Interessant is Duxxie zeker, daar willen we meer over weten. Een sexy verhaal over hightech innovaties of domotica is dit niet, wel een heel slim en warm verhaal over een simpel, maar cruciaal concept voor de zorg van nu, vergelijkbaar met booking.com (maar dan lekker thuis).
“Iets dat ik nog wel eens moet herhalen is: wij zijn geen leverancier”, zegt oprichter Paskal van Lomm. “De besparing die ons platform levert, zit in de tijd die het de wijkverpleegkundige scheelt om hulpmiddelen te bestellen én om de afhandeling van de bestelling te kunnen blijven volgen.”
Regels rondom vergoedingen
Van Lomm praat over het concept dat hij in 2016 samen met z’n team heeft bedacht. In het systeem zijn alle regels ingebakken rondom structuren van financieringen. Het team van Duxxie heeft er een specialisme van gemaakt om alle regels rondom vergoedingen in de zorg uit te pluizen, nauwgezet te blijven volgen en in het kennissysteem van Duxxie in te bouwen. “We hebben in de eerste instantie gezocht naar een manier om tijd te besparen voor de thuiszorg. Dat is het basis van ons concept.”
Geen concept gebaseerd op rocket science, wel op hedendaagse ingebakken kennis van regelgeving en aanvraagprocessen, bedacht door altijd uit te gaan van de behoefte en zorgvraag van de zorgbehoevende. En goed te kijken naar het dagelijks werk van de zorgprofessionals in de wijk. Niet sexy, wel heel warm, logisch en menselijk. Het kan als inspiratie dienen voor andere domeinen die simpeler kunnen.
Transferdesks
Wat dit idee voor de thuiszorg oplevert? Mensen die met hulp van mantelzorgers of zorgprofesssionals (langer) thuis kunnen zijn met een betere kwaliteit van zorg, afgestemd op de laatste innovaties en ontwikkelingen in dit domein. Het helpt ook om te zorgen dat transferdesks in ziekenhuizen alles via een digitale centrale plek voor hun patiënten kunnen regelen, zodat ze sneller uit het ziekenhuis ontslagen kunnen worden.
En innovaties als deze zijn nodig: uit recent onderzoek van V&VN blijkt dat wijkverpleegkundigen een derde van hun tijd kwijt zijn aan administratie. Een deel van die zorgtijd gaat naar het regelen van de juiste hulpmiddelen aan huis en alles wat daarbij komt kijken. Als er hulpmiddelen zoals een hoog/laag bed, medische toepassingen moeten worden besteld, gaat dit meestal telefonisch en soms digitaal via de webshop van een leverancier.
Er zijn veel verschillende leveranciers met allemaal eigen bestelprocessen en een eigen aanpak. Het aantal leveranciers van hulpmiddelen neemt in rap tempo toe nu steeds meer zorgondernemers een beweging zien van minder en kortere ziekenhuisopnames naar meer zorg aan huis. En dat is ook wat de overheid inmiddels stimuleert. Thuis ontstaan daardoor in toenemende mate complexe zorgvraagstukken. Dat zal de komende jaren nog fors toenemen.
Waar zit tijdsbesparing?
De administratieve last voor de (wijk)verpleegkundigen hoort nog steeds bij de dagelijkse gang van zaken. Maar waar gaat die tijd en administratie dan in zitten?
1. Omdat er in veel gevallen een combinatie van hulpmiddelen nodig is die bij meerdere (gevestigde of nieuwe) leveranciers besteld moeten worden: van medische voeding, uitzuigapparatuur of een speciaal bed, inclusief medische hulpmiddelen om bijvoorbeeld doorligplekken te voorkomen of incontinentie op te vangen.
2. Omdat moet worden uitgezocht of de leverancier wel in het gebied levert waar de patiënt woont. Google is rap, maar het kost tijd en aandacht.
3. Hoe snel kan er geleverd kan worden? Een hoog/laag-bed een dag te laat leveren kan betekenen dat de patiënt een dag langer in het ziekenhuis moet blijven of dat een wijkverpleegkundige moet laveren omdat de hulpmiddelen deels of niet tijdig geleverd worden. Dan hebben we het nog niet over de tijd die een mantelzorger hieraan kwijt is, want hij of zij moet aanwezig zijn bij de levering.
4. Hoe wordt deze zorg vergoed? Is dat vanuit de basiszorg, is het WMO of via een andere regeling? Is er een verwijsbrief van de huisarts nodig of hoeft dat niet (meer). Als zorg maar deels vergoed wordt, moet de verpleegkundige daar ook achteraan. Kan de client dit hulpmiddel wel betalen?