Verpleegkundigen hoeven niet meer via verschillende kanalen producten te bestellen voor cliënten in de wijkzorg en raken daardoor veel administratieve rompslomp kwijt. Een groot aantal zorgaanbieders dat gezamenlijk ongeveer een derde van de thuiszorg in Nederland bedient, heeft zich namelijk verenigd om één bestelplatform - SUP - voor de ouderenzorg te realiseren. Nog dit jaar worden veel zorgaanbieders aangesloten op het platform.
Wanneer een cliënt bijvoorbeeld een hoog-laag bed of incontinentiemateriaal nodig heeft, dient hij/zij dit formeel zelf te bestellen. Dat kan de cliënt echter lang niet altijd zelf. Zij zijn vaak niet zelfredzaam, bestellen vergt soms zorginhoudelijke expertise en sommige zorgproducten dienen geïndiceerd te worden door een zorgverlener om voor vergoeding in aanmerking te komen.
Ondoordringbaar oerwoud
Daarmee komt het bestellen in veel gevallen op de schouders van zorgverleners terecht. Deze krijgt vervolgens te maken met een veelheid aan leveranciers, merken, bestelvormen, bekostigingsvormen, formulieren, eisen en machtigingen.
Daarbij kunnen ook nog lastige verschillen optreden afhankelijk van de zorgverzekeraar waarbij de cliënt is verzekerd. Een hoog-laag bed dient besteld te worden bij leverancier A, wondproducten bij leverancier B en als de organisatie werkt met bepaalde digitale zorgproducten is daar vaak wederom een aparte bestelplek voor.
Vaak wordt telefonisch besteld, waarbij zorgverleners lang in de wacht staan bij onderbemande klantenservices. Alle cliëntgegevens moeten dan mondeling overgedragen worden om tot een bestelling over te gaan.
Wanneer een product eenmaal besteld is, weet een zorgverlener niet of het bestelde product - bijvoorbeeld een medicijndispenser - geleverd is. Dat leidt tot onnodig thuiszorgbezoek. Het verschil met de consumentenmarkt, waar via platforms als Bol.com vrijwel alle mogelijke producten in een paar keer klikken besteld kunnen worden, is schrijnend.
Dat kan anders
Met bestelplatform SUP kunnen zorgverleners op één plek snel en gemakkelijk alle zorgproducten op een eenduidige manier bestellen. Cliëntgegevens worden automatisch geïmporteerd van, en weer teruggeschoten in het ECD, waardoor dubbele invoer verdwijnt.
Op termijn kunnen andere (eerstelijns) partijen ook aansluiten, waardoor data slim gecombineerd kunnen worden rondom de cliënt. Bijvoorbeeld wanneer een cliënt vanuit het ziekenhuis thuis herstelt met hulp van de thuiszorg, ergotherapeut en een apotheek.
"Gemeenschappelijk organiseren we een flinke administratieve versimpeling"
SUP kan zo door goede, efficiënte overdracht van relevante (bestel)data bijdragen aan hogere kwaliteit en snelheid van zorg. Op termijn kunnen de cliënt en mantelzorger een actievere rol in het bestelproces krijgen, bijvoorbeeld bij het doen van herhaalbestellingen.
Alle leveranciers van hulpmiddelen, materialen op het gebied van diabetes, incontinentie, stoma en wondverzorging (DISW) en zorgtechnologie kunnen zich tegen gelijke voorwaarden aansluiten. Veel grote leveranciers hebben dat al gedaan. De zorgaanbieder bepaalt uit welke leveranciers de zorgprofessional of diens cliënt/mantelzorger kan kiezen.SUP is daarin volledig onafhankelijk.
Win-win-win
De meerwaarde voor de zorgverlener en -instelling is evident: er blijft meer schaarse tijd over voor cliëntenzorg en zorgverleners ervaren minder gedoe. Maar ook leveranciers hebben baat bij SUP. Zij besparen tijd van hun klantenservice, want ook die hoeft geen lange intakegesprekken meer te voeren.
Alleen als een bestelling bijzonderheden bevat, wordt een zorgverlener nagebeld. Die tijdsbesparing is dusdanig hoog, dat leveranciers bereid zijn SUP per bestelling een order-
fee te betalen, waardoor SUP gratis is voor zorginstellingen.
De gelijkenissen met Bol.com zijn groot: talloze producten van talloze leveranciers zijn beschikbaar onder één dak en kunnen gemakkelijk in één proces worden besteld, waarbij leveranciers gericht een passend assortiment kunnen bieden.
Dubbel verantwoord
SUP is een deelneming van CB, een coöperatie die al meer dan 150 jaar de distributie van meer dan 90 procent van alle boeken in Nederland verzorgt. Sinds april 2024 heeft een groep zorgaanbieders, verenigd in Coöperatie Zorgproducten U.A., een minderheidsbelang in handen.
Dit collectief bestaat uit de zorginstellingen Brabantzorg, Buurtzorg, Fundis, Careyn, Cordaan, Espria, Omring, Sensire, Santé Partners, Surplus en Vierstroom. Samen met Innovatiefonds Ouderenzorg (IFOZ) is deze Coöperatie aandeelhouder geworden van CB Healthcare, waar SUP onder valt.
Jeroen van den Oever (Fundis) vertelt namens de Coöperatie: “Met de deelneming van de sector Wijkverpleging in het platform SUP organiseren zorgaanbieders een openbaar logistiek netwerk, onafhankelijk van individuele belangen van fabrikanten en groothandelaren. Gemeenschappelijk organiseren we een flinke administratieve versimpeling met leveranciers en verzekeraars.”
Inmiddels zijn al meer dan twintig zorginstellingen lid van de Coöperatie. De bedoeling is om alle zorginstellingen in de sector de kans te geven mede-eigenaar te worden van het platform en zo mede vorm te geven aan de doorontwikkeling. Zorginstellingen die SUP implementeren kunnen lid worden van de Coöperatie.
CV
Jan-Kees van Wijnen is bestuurder bij zorginstelling tanteLouise en lid van de Redactieraad van ICT&health.
Sjim Romme is de directeur van Innovatiefonds Ouderenzorg (IFOZ), een fonds opgericht door Archipel Zorggroep, Envida, tanteLouise, Thebe en CbusineZ met als doel bijdragen aan toegankelijke ouderenzorg.